SL behöver hjälpa hemlösa med biljetter

Karl Henriksson (KD)

Hemlös med vagn. Foto: Aaron Logan/Wikimedia CommonsPressmeddelande
den 1 september 2014

– SL behöver stödja hemlösa med biljetter ekonomiskt. Förra året delade SL ut 6 000 biljetter, som kom till stor nytta för dem som är mest utsatta i samhället. Nu när kylan kommer åter ser vi kristdemokrater ett behov av långsiktighet i hjälpen. Förra året tog biljetterna slut eftersom behovet var så mycket större än förväntat. Vi vill därför att SL stöder hemlösa med 15 000 biljetter årligen.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden. Kristdemokraterna anser att SL ska ta ett samhällsansvar genom att sponsra frivilligorganisationer med biljetter som hemlösa kan använda för att resa till härbärgen, vårdinrättningar, myndigheter och andra verksamheter. Partiet kommer att ta upp frågan redan vid nästa sammanträde med trafiknämnden.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm. Samhällets olika aktörer behöver ta ett större ansvar för att tillsammans hjälpa hemlösa, stödja frivilligorganisationerna i deras viktiga arbete, motverka hemlösheten på längre sikt och i allmänhet bidra till en positiv samhällsutveckling, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4