SL behöver hjälpa hemlösa med biljetter

Karl Henriksson (KD)

Hemlös med vagn. Foto: Aaron Logan/Wikimedia CommonsPressmeddelande
den 1 september 2014

– SL behöver stödja hemlösa med biljetter ekonomiskt. Förra året delade SL ut 6 000 biljetter, som kom till stor nytta för dem som är mest utsatta i samhället. Nu när kylan kommer åter ser vi kristdemokrater ett behov av långsiktighet i hjälpen. Förra året tog biljetterna slut eftersom behovet var så mycket större än förväntat. Vi vill därför att SL stöder hemlösa med 15 000 biljetter årligen.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden. Kristdemokraterna anser att SL ska ta ett samhällsansvar genom att sponsra frivilligorganisationer med biljetter som hemlösa kan använda för att resa till härbärgen, vårdinrättningar, myndigheter och andra verksamheter. Partiet kommer att ta upp frågan redan vid nästa sammanträde med trafiknämnden.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm. Samhällets olika aktörer behöver ta ett större ansvar för att tillsammans hjälpa hemlösa, stödja frivilligorganisationerna i deras viktiga arbete, motverka hemlösheten på längre sikt och i allmänhet bidra till en positiv samhällsutveckling, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi