SL behöver hjälpa hemlösa med biljetter

Karl Henriksson (KD)

Hemlös med vagn. Foto: Aaron Logan/Wikimedia CommonsPressmeddelande
den 1 september 2014

– SL behöver stödja hemlösa med biljetter ekonomiskt. Förra året delade SL ut 6 000 biljetter, som kom till stor nytta för dem som är mest utsatta i samhället. Nu när kylan kommer åter ser vi kristdemokrater ett behov av långsiktighet i hjälpen. Förra året tog biljetterna slut eftersom behovet var så mycket större än förväntat. Vi vill därför att SL stöder hemlösa med 15 000 biljetter årligen.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden. Kristdemokraterna anser att SL ska ta ett samhällsansvar genom att sponsra frivilligorganisationer med biljetter som hemlösa kan använda för att resa till härbärgen, vårdinrättningar, myndigheter och andra verksamheter. Partiet kommer att ta upp frågan redan vid nästa sammanträde med trafiknämnden.

– Människor ska inte behöva vara hemlösa i Stockholm. Samhällets olika aktörer behöver ta ett större ansvar för att tillsammans hjälpa hemlösa, stödja frivilligorganisationerna i deras viktiga arbete, motverka hemlösheten på längre sikt och i allmänhet bidra till en positiv samhällsutveckling, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk