SL ska kompensera kränkta resenärer

den 1 oktober 2014

Kollektivtrafikresenärer i Stockholm ska bli kompenserade om inte SL och färdtjänsten lever upp till ett gott bemötande. Det blir konsekvensen när Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti införs under det kommande året.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill lyfta fram värdegrundsfrågorna och resenärernas rättigheter. Redan i dag har Stockholm Sveriges bästa resegaranti och tillgänglighetsgaranti. Nu inför vi en värdighetsgaranti för bemötandet. Det här är extra viktigt för personer som reser med färdtjänst eftersom de har ett större behov av ett gott bemötande, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Kundnöjdheten inom färdtjänsten har minskat de senaste åren. Det var en av anledningarna till att Kristdemokraterna tog initiativ till en värdighetsgaranti för färdtjänsten i våras, med de värdighetsgarantier som införts inom äldreomsorgen som förebild. Nu utökas reformen till att gälla för hela kollektivtrafiken.

– Vad jag vet kommer Stockholm att bli först med en garanti för bemötande. Det handlar om att alla resenärer ska behandlas bra och att vi tillsammans ska arbeta för ett socialt hållbart Stockholm, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands