SL ska kompensera kränkta resenärer

den 1 oktober 2014

Kollektivtrafikresenärer i Stockholm ska bli kompenserade om inte SL och färdtjänsten lever upp till ett gott bemötande. Det blir konsekvensen när Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti införs under det kommande året.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill lyfta fram värdegrundsfrågorna och resenärernas rättigheter. Redan i dag har Stockholm Sveriges bästa resegaranti och tillgänglighetsgaranti. Nu inför vi en värdighetsgaranti för bemötandet. Det här är extra viktigt för personer som reser med färdtjänst eftersom de har ett större behov av ett gott bemötande, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Kundnöjdheten inom färdtjänsten har minskat de senaste åren. Det var en av anledningarna till att Kristdemokraterna tog initiativ till en värdighetsgaranti för färdtjänsten i våras, med de värdighetsgarantier som införts inom äldreomsorgen som förebild. Nu utökas reformen till att gälla för hela kollektivtrafiken.

– Vad jag vet kommer Stockholm att bli först med en garanti för bemötande. Det handlar om att alla resenärer ska behandlas bra och att vi tillsammans ska arbeta för ett socialt hållbart Stockholm, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde