SL ska kompensera kränkta resenärer

den 1 oktober 2014

Kollektivtrafikresenärer i Stockholm ska bli kompenserade om inte SL och färdtjänsten lever upp till ett gott bemötande. Det blir konsekvensen när Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti införs under det kommande året.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill lyfta fram värdegrundsfrågorna och resenärernas rättigheter. Redan i dag har Stockholm Sveriges bästa resegaranti och tillgänglighetsgaranti. Nu inför vi en värdighetsgaranti för bemötandet. Det här är extra viktigt för personer som reser med färdtjänst eftersom de har ett större behov av ett gott bemötande, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Kundnöjdheten inom färdtjänsten har minskat de senaste åren. Det var en av anledningarna till att Kristdemokraterna tog initiativ till en värdighetsgaranti för färdtjänsten i våras, med de värdighetsgarantier som införts inom äldreomsorgen som förebild. Nu utökas reformen till att gälla för hela kollektivtrafiken.

– Vad jag vet kommer Stockholm att bli först med en garanti för bemötande. Det handlar om att alla resenärer ska behandlas bra och att vi tillsammans ska arbeta för ett socialt hållbart Stockholm, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar