Slakthusområdet ska vara ”klassiskt och industriellt”

– När Slakthusområdet ska utvecklas till en stadsdel med 4000 bostäder är det viktigt att arkitekturen tar hänsyn till de värdefulla byggnader som finns i området idag. Därför ska byggherrar som får markanvisning bygga i klassiskt och industriellt inspirerad stil och inte fantasilös funkis. Debatten om Nobelhuset har lärt oss att nya byggnader måste ta hänsyn till den miljö de byggs i.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att Stadsbyggnadsnämnden idag ska fatta beslut om ett program för Slakthusområdet.

− Slakthusområdet ska bebyggas med cirka 4000 nya lägenheter. Tolv av dagens byggnader i Slakthusområdet är blåklassade – de flesta från 1900-talets början – och är därför viktiga att bevara. Arkitekturen kommer att vara avgörande för helhetsintrycket av det nya området. Gestaltningsfrågorna måste vara tongivande redan vid markanvisningsskedet, annars är risken stor att vi återigen bygger fantasilös nyfunkis, säger Erik Slottner (KD).

– Med Nobelhuset i färskt minne är det extra viktigt att vi bygger i en stil som passar för området. Aktuella byggherrer bör därför få i uppdrag att återkomma med förslag som är inspirerade från klassisk och industriell arkitektur för att på så sätt bottna i områdets kulturhistoriska värden.

− Genom att bygga Slakthusområdet med den klassiska arkitekturen som inspirationskälla bygger vi en vacker, tilltalande och hållbar stad. Jag vill se färgrik bebyggelse, varierade taklandskap, torgbildningar och små kvarter. Genom att prioritera arkitekturen visar vi att vi har lärt oss en läxa av de misstag politiker och stadsbyggare gjorde under efterkrigstiden och alltjämt gör idag, avslutar Erik Slottner (KD).

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär