Slakthusområdet ska vara ”klassiskt och industriellt”

– När Slakthusområdet ska utvecklas till en stadsdel med 4000 bostäder är det viktigt att arkitekturen tar hänsyn till de värdefulla byggnader som finns i området idag. Därför ska byggherrar som får markanvisning bygga i klassiskt och industriellt inspirerad stil och inte fantasilös funkis. Debatten om Nobelhuset har lärt oss att nya byggnader måste ta hänsyn till den miljö de byggs i.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att Stadsbyggnadsnämnden idag ska fatta beslut om ett program för Slakthusområdet.

− Slakthusområdet ska bebyggas med cirka 4000 nya lägenheter. Tolv av dagens byggnader i Slakthusområdet är blåklassade – de flesta från 1900-talets början – och är därför viktiga att bevara. Arkitekturen kommer att vara avgörande för helhetsintrycket av det nya området. Gestaltningsfrågorna måste vara tongivande redan vid markanvisningsskedet, annars är risken stor att vi återigen bygger fantasilös nyfunkis, säger Erik Slottner (KD).

– Med Nobelhuset i färskt minne är det extra viktigt att vi bygger i en stil som passar för området. Aktuella byggherrer bör därför få i uppdrag att återkomma med förslag som är inspirerade från klassisk och industriell arkitektur för att på så sätt bottna i områdets kulturhistoriska värden.

− Genom att bygga Slakthusområdet med den klassiska arkitekturen som inspirationskälla bygger vi en vacker, tilltalande och hållbar stad. Jag vill se färgrik bebyggelse, varierade taklandskap, torgbildningar och små kvarter. Genom att prioritera arkitekturen visar vi att vi har lärt oss en läxa av de misstag politiker och stadsbyggare gjorde under efterkrigstiden och alltjämt gör idag, avslutar Erik Slottner (KD).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde