Släpp läkarna loss

Dagens artikel i Svenska Dagbladet tar upp ett angeläget problem. Tusentals svenska ungdomar studerar på läkarutbildningar utomlands, men har svårt att få tillgång till de så viktiga AT-tjänsterna, på svenska vårdinrättningar. Jag tycker att det finns en del reflektioner att göra kring detta. För det första så måste det erbjudas fler platser vid svenska läkarutbildningar. Vården har idag stora behov, och dessa kommer att bli större under de kommande åren. Samtidigt så har vi varje år hundratals svenska ungdomar som vill arbeta med vård i Sverige, men som inte kan studera här. Vi har fler studenter än någonsin i Sverige, då borde det finnas utrymme att utbilda välfärdssektorns framtida medarbetare. Utbyggnaden av läkarutbildningen är nödvändig, men den kommer att ta tid. På kort sikt är det viktigt att Socialstyrelsen justerar sina regler och att landstingen blir bättre på att ta tillvara den resurs som AT-läkarna utgör, även de som studerar utanför Sveriges gränser. För min del tänker jag samla beslutsfattarna i Stockholms läns landsting, Karolinska Institutet och våra vårdgivare för att se vilka möjligheter som finns att underlätta situationen.

Stig Nyman
Äldre- och forskningslandstingsråd

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik