Slottner kritisk till nya Liljevalchs

Liljevalchs

Från www.erikslottner.se:

Idag presenterades vinnaren i tävlingen om Liljevalchs utbyggnad. Det känns sorgligt att behöva konstatera att förslaget inte håller måttet. Som så många gånger förr är det betongen och det brutala som sätts i fokus framför det mänskliga och varma. Som politiker ska man akta sig föra att ha synpunkter på exakta utformningar av nya byggnader. Men detta nya hus ska placeras på en av Stockholms värdefullaste och mest uppskattade platser – Djurgården. Då måste vi visa respekt för platsens kulturhistoriska värden. Här hölls en gång Stockholmsutställningen, närmare bestämt 1897. Då byggdes Strandvägen som en pampig boulevard ända fram till till Djurgårdsbron som en stolt entré till Stockholmsutställningen. Tyvärr har inte det minnet hedrats. Idag ersätts trä och andra mjuka material av betong. Asymmetri och snickarglädje ersättas av raka linjer och släta fasader. Idag ersätts det mänskliga med det brutala. Det är sorgligt att beskåda denna utveckling. Det finns så klart mycket nybyggnation att vara stolt över, men det finns alltför många exempel som avskräcker för att jag tyst ska låta det passera. Det förslag som nu vunnit gehör på Djurgården kommer tyvärr inte bidra till att stärka Djurgårdens kvaliteter och kulturhistoriska värden, snarare försämra dem.

Fastighetsnytt skriver om Eriks kritik här. Även Metro (27/2) uppmärksammar Eriks blogginlägg:

Metro, Liljevalchs
Metro, 27/2-14

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt