Slottner och Modigh toppar KD-lista

Pressmeddelande 2013-11-07

Kristdemokraterna presenterar idag toppnamnen inför valet till Stockholms kommunfullmäktige 2014. Listan toppas av Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden. Tvåa på listan är Sofia Modigh, som har lång erfarenhet inom den ideella sektorn.

− Barns och ungas rätt till en trygg start i livet är en fråga som driver mig. Barn och unga i riskzonen måste upptäckas tidigare och det behövs fler närvarande vuxna i barns närhet. Barngrupperna i förskolan behöver minskas. Vidare måste andelen gymnasiebehöriga öka och skolor med dåliga resultat ges ökad uppmärksamhet, säger Erik Slottner (KD).

− Jag har varit verksam inom den ideella sektorn under många år, bland annat med att utveckla socialt företagande. Staden ska ta tillvara och uppmuntra den resurs som den ideella sektorn utgör. Den ideella sektorn bidrar till att förbättra villkoren för barn och unga och är dessutom ett värdefullt stöd för många personer i utanförskap. Kristdemokraterna ska vara alliansens sociala röst i Stockholms stad, säger Sofia Modigh (KD).

− Ökat bostadsbyggande och att göra Stockholm till en mer levande storstad är andra viktiga frågor. Inte minst måste vi prioritera byggandet av mindre och billigare lägenheter. Arkitekturen behöver bli mer varierad och mänsklig och dåligt utnyttjade platser, såsom kajer, måste ges mer liv, avslutar Erik Slottner (KD).

Övrigt:
Erik Slottner är 33 år, bor på Kungsholmen, och har tillhört kristdemokraternas fullmäktigegrupp sedan 2007. Erik är vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

Sofia Modigh är 43 år, bor på Södermalm och är ledamot i partistyrelsen. Sofia är ordförande för KD Södermalm, ledamot i KDK Stockholm och sitter i Insynsrådet för Statens folkhälsoinstitut.

Presskontakt, Erik Slottner:
Markus Nyman, 076-122 99 11

Sofia Modigh:

Anders Broberg, ordförande i nomineringskommittén

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde