Slottner och Modigh toppar KD-lista

Pressmeddelande 2013-11-07

Kristdemokraterna presenterar idag toppnamnen inför valet till Stockholms kommunfullmäktige 2014. Listan toppas av Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden. Tvåa på listan är Sofia Modigh, som har lång erfarenhet inom den ideella sektorn.

− Barns och ungas rätt till en trygg start i livet är en fråga som driver mig. Barn och unga i riskzonen måste upptäckas tidigare och det behövs fler närvarande vuxna i barns närhet. Barngrupperna i förskolan behöver minskas. Vidare måste andelen gymnasiebehöriga öka och skolor med dåliga resultat ges ökad uppmärksamhet, säger Erik Slottner (KD).

− Jag har varit verksam inom den ideella sektorn under många år, bland annat med att utveckla socialt företagande. Staden ska ta tillvara och uppmuntra den resurs som den ideella sektorn utgör. Den ideella sektorn bidrar till att förbättra villkoren för barn och unga och är dessutom ett värdefullt stöd för många personer i utanförskap. Kristdemokraterna ska vara alliansens sociala röst i Stockholms stad, säger Sofia Modigh (KD).

− Ökat bostadsbyggande och att göra Stockholm till en mer levande storstad är andra viktiga frågor. Inte minst måste vi prioritera byggandet av mindre och billigare lägenheter. Arkitekturen behöver bli mer varierad och mänsklig och dåligt utnyttjade platser, såsom kajer, måste ges mer liv, avslutar Erik Slottner (KD).

Övrigt:
Erik Slottner är 33 år, bor på Kungsholmen, och har tillhört kristdemokraternas fullmäktigegrupp sedan 2007. Erik är vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

Sofia Modigh är 43 år, bor på Södermalm och är ledamot i partistyrelsen. Sofia är ordförande för KD Södermalm, ledamot i KDK Stockholm och sitter i Insynsrådet för Statens folkhälsoinstitut.

Presskontakt, Erik Slottner:
Markus Nyman, 076-122 99 11

Sofia Modigh:

Anders Broberg, ordförande i nomineringskommittén

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen