Snabba hus bidrar till 2 000 ungdomsbostäder

Erik Slottner (KD)

Stockholms stad bör skyndsamt ge tillfälliga bygglov för att de modulhus som Jag vill ha bostad.nu tagit fram tillsammans med Svenska Bostäder. Lägenheterna som är optimalt planerade och med rimlig hyra ska vara en del av de 2 000 ungdomsbostäder som Kristdemokraterna i Stockholms stadshus går till val på för nästa mandatperiod. Övriga partier måste nu ge besked om hur fler lägenheter som unga har råd att bo i ska tillkomma.

Det säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och toppkandidat i kommunvalet.

I helgen avslutade Jag vill ha bostad.nu och Svenska Bostäder visningen av en lägenhet i deras framtagna modulhus som varit uppställt på Norr Mälarstrand. Visningslägenheten kunde uppvisa en genialisk planering på 32 kvadratmeter som passar utmärkt för ensamboende eller för ett par utan barn. I konceptet ligger att husen tillåts sättas upp med hjälp av tillfälligt bygglov som efter en lagändring sedan i somras kan ges upp till 15 år. Hyran beräknas ligga på omkring 4700 kronor per månad men beror så klart på markhyran.

– Alla politiker ropar efter mindre lägenheter som unga har råd att bo i. Kristdemokraterna har gett en rad förslag på hur det ska möjliggöras. Bland annat föreslår vi lägre parkeringsnormer för små lägenheter samt lägre markhyra för små hyresrätter. Vi vill också se fler tävlingar för att på så sätt pressa fram lägre byggkostnader. Svenska Bostäders modulhus är ett viktigt bidrag i strävan mot fler lägenheter som unga har råd att bo i, säger Erik Slottner (KD).

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Mer info om Snabba hus Lägenheterna är fullt tillgängliga med sovalkov med plats för en dubbelsäng. Samtliga lägenheter har också balkong. Husen är flexibla och kan byggas upp till tio våningar. En bygglovsansökan har gjorts i bland annat Västberga och Norra Ängby. Båda platserna är högst intressanta men måste anpassas för att stärka stadskvaliteterna i dessa stadsdelar.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde