Socialdemokraterna stöder KD-linjen om ny järnväg

Godståg från Green Cargo. Foto: Magnus Adielsson/Wikimedia Commons

– Vi välkomnar att Socialdemokraterna stöder vårt förslag om en tvärgående järnväg på Södertörn. För att undvika tågkaos på grund av urspårningar, öka kapaciteten på godstrafiken och öka trafiksäkerheten måste vi få till en bred politisk överenskommelse som kan utveckla Stockholmsregionen.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av att Socialdemokraternas Anna Ljungdell stöder Kristdemokraternas linje om en ny järnväg för godstrafik på Södertörn. Hon visar sitt stöd för ett järnvägsspår mellan exempelvis Huddinge och Jordbro i en intervju med P4 Radio Stockholm. Kristdemokraterna föreslog i november en sträckning mellan Flemingsberg och Jordbro. Problemen för godstrafiken har blivit uppenbara genom de senaste månadernas urspårningar, som har orsakat enorma tågkaos.

Karl Henriksson (KD)– Södertörn är det viktigaste området för att lösa problemen med godstrafiken. När den nya containerhamnen i Norvik öppnar behöver vi hitta vägar för att transportera godset. Det är omöjligt att köra fler godståg i rusningstrafik och oacceptabelt att försämra miljön genom att öka lastbilstrafiken. Den enda hållbara lösningen är att bygga ut järnvägen för godstrafik, säger Karl Henriksson.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör