Socialdemokraterna stöder KD-linjen om ny järnväg

Godståg från Green Cargo. Foto: Magnus Adielsson/Wikimedia Commons

– Vi välkomnar att Socialdemokraterna stöder vårt förslag om en tvärgående järnväg på Södertörn. För att undvika tågkaos på grund av urspårningar, öka kapaciteten på godstrafiken och öka trafiksäkerheten måste vi få till en bred politisk överenskommelse som kan utveckla Stockholmsregionen.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av att Socialdemokraternas Anna Ljungdell stöder Kristdemokraternas linje om en ny järnväg för godstrafik på Södertörn. Hon visar sitt stöd för ett järnvägsspår mellan exempelvis Huddinge och Jordbro i en intervju med P4 Radio Stockholm. Kristdemokraterna föreslog i november en sträckning mellan Flemingsberg och Jordbro. Problemen för godstrafiken har blivit uppenbara genom de senaste månadernas urspårningar, som har orsakat enorma tågkaos.

Karl Henriksson (KD)– Södertörn är det viktigaste området för att lösa problemen med godstrafiken. När den nya containerhamnen i Norvik öppnar behöver vi hitta vägar för att transportera godset. Det är omöjligt att köra fler godståg i rusningstrafik och oacceptabelt att försämra miljön genom att öka lastbilstrafiken. Den enda hållbara lösningen är att bygga ut järnvägen för godstrafik, säger Karl Henriksson.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde