Socialdemokraterna stöder KD-linjen om ny järnväg

Godståg från Green Cargo. Foto: Magnus Adielsson/Wikimedia Commons

– Vi välkomnar att Socialdemokraterna stöder vårt förslag om en tvärgående järnväg på Södertörn. För att undvika tågkaos på grund av urspårningar, öka kapaciteten på godstrafiken och öka trafiksäkerheten måste vi få till en bred politisk överenskommelse som kan utveckla Stockholmsregionen.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av att Socialdemokraternas Anna Ljungdell stöder Kristdemokraternas linje om en ny järnväg för godstrafik på Södertörn. Hon visar sitt stöd för ett järnvägsspår mellan exempelvis Huddinge och Jordbro i en intervju med P4 Radio Stockholm. Kristdemokraterna föreslog i november en sträckning mellan Flemingsberg och Jordbro. Problemen för godstrafiken har blivit uppenbara genom de senaste månadernas urspårningar, som har orsakat enorma tågkaos.

Karl Henriksson (KD)– Södertörn är det viktigaste området för att lösa problemen med godstrafiken. När den nya containerhamnen i Norvik öppnar behöver vi hitta vägar för att transportera godset. Det är omöjligt att köra fler godståg i rusningstrafik och oacceptabelt att försämra miljön genom att öka lastbilstrafiken. Den enda hållbara lösningen är att bygga ut järnvägen för godstrafik, säger Karl Henriksson.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4