Södra BB flyttar till Södertälje

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det uppskattade förlossningskoncept som Södra BB bedriver kommer att flytta till Södertälje sjukhus. Därmed räddas konceptet som arbetats fram vid Södra BB, och Södersjukhuset kan påbörja nödvändig renovering av sina lokaler. Syftet är att öka valfriheten i förlossningsvården och uppmuntra en efterfrågad och väl beprövad vårdform.

16 december 2015

Ella Bohlin (KD)– Ett intensivt arbete har pågått under flera veckor där politik och förvaltning arbetat hårt för att den unika modell som Södra BB arbetar efter ska kunna fortsätta. Vi har slagit fast i budgeten för 2016 att olika alternativ ska värnas inom förlossningsvården. Därför är jag mycket nöjd med att förvaltningen nu har funnit en lösning där Södertälje sjukhus visat ett stort intresse och vilja att ta över och utveckla konceptet. Blivande föräldrar i Stockholms län kan även i fortsättningen välja detta uppskattade vårdalternativ, säger Ella Bohlin (KD) barn- och äldrelandstingsråd.

Den politiska ambitionen i landstinget har varit att utveckla olika typer av inriktningar. Södra BB:s vård är efterfrågad och uppskattad av både blivande föräldrar och vårdgivare. Genom flytten säkerställs förlossningskapaciteten på Södersjukhuset, samtidigt som Södra BB:s koncept kan växa på Södertälje sjukhus.

– Det har hela tiden varit viktigt för oss att finna en plats där konceptet värnas samtidigt som vi ser till hela Stockholms förlossningsvård ur ett geografiskt perspektiv. Förlossningsvården i Stockholms län ska vara jämlik oavsett var den söks av blivande föräldrar. Placeringen i Södertälje ger oss en geografisk spridning som utvecklar förlossningsvården i hela länet, säger Ella Bohlin.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär