Södra BB flyttar till Södertälje

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det uppskattade förlossningskoncept som Södra BB bedriver kommer att flytta till Södertälje sjukhus. Därmed räddas konceptet som arbetats fram vid Södra BB, och Södersjukhuset kan påbörja nödvändig renovering av sina lokaler. Syftet är att öka valfriheten i förlossningsvården och uppmuntra en efterfrågad och väl beprövad vårdform.

16 december 2015

Ella Bohlin (KD)– Ett intensivt arbete har pågått under flera veckor där politik och förvaltning arbetat hårt för att den unika modell som Södra BB arbetar efter ska kunna fortsätta. Vi har slagit fast i budgeten för 2016 att olika alternativ ska värnas inom förlossningsvården. Därför är jag mycket nöjd med att förvaltningen nu har funnit en lösning där Södertälje sjukhus visat ett stort intresse och vilja att ta över och utveckla konceptet. Blivande föräldrar i Stockholms län kan även i fortsättningen välja detta uppskattade vårdalternativ, säger Ella Bohlin (KD) barn- och äldrelandstingsråd.

Den politiska ambitionen i landstinget har varit att utveckla olika typer av inriktningar. Södra BB:s vård är efterfrågad och uppskattad av både blivande föräldrar och vårdgivare. Genom flytten säkerställs förlossningskapaciteten på Södersjukhuset, samtidigt som Södra BB:s koncept kan växa på Södertälje sjukhus.

– Det har hela tiden varit viktigt för oss att finna en plats där konceptet värnas samtidigt som vi ser till hela Stockholms förlossningsvård ur ett geografiskt perspektiv. Förlossningsvården i Stockholms län ska vara jämlik oavsett var den söks av blivande föräldrar. Placeringen i Södertälje ger oss en geografisk spridning som utvecklar förlossningsvården i hela länet, säger Ella Bohlin.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning