Södra BB flyttar till Södertälje

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det uppskattade förlossningskoncept som Södra BB bedriver kommer att flytta till Södertälje sjukhus. Därmed räddas konceptet som arbetats fram vid Södra BB, och Södersjukhuset kan påbörja nödvändig renovering av sina lokaler. Syftet är att öka valfriheten i förlossningsvården och uppmuntra en efterfrågad och väl beprövad vårdform.

16 december 2015

Ella Bohlin (KD)– Ett intensivt arbete har pågått under flera veckor där politik och förvaltning arbetat hårt för att den unika modell som Södra BB arbetar efter ska kunna fortsätta. Vi har slagit fast i budgeten för 2016 att olika alternativ ska värnas inom förlossningsvården. Därför är jag mycket nöjd med att förvaltningen nu har funnit en lösning där Södertälje sjukhus visat ett stort intresse och vilja att ta över och utveckla konceptet. Blivande föräldrar i Stockholms län kan även i fortsättningen välja detta uppskattade vårdalternativ, säger Ella Bohlin (KD) barn- och äldrelandstingsråd.

Den politiska ambitionen i landstinget har varit att utveckla olika typer av inriktningar. Södra BB:s vård är efterfrågad och uppskattad av både blivande föräldrar och vårdgivare. Genom flytten säkerställs förlossningskapaciteten på Södersjukhuset, samtidigt som Södra BB:s koncept kan växa på Södertälje sjukhus.

– Det har hela tiden varit viktigt för oss att finna en plats där konceptet värnas samtidigt som vi ser till hela Stockholms förlossningsvård ur ett geografiskt perspektiv. Förlossningsvården i Stockholms län ska vara jämlik oavsett var den söks av blivande föräldrar. Placeringen i Södertälje ger oss en geografisk spridning som utvecklar förlossningsvården i hela länet, säger Ella Bohlin.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde