Södra BB ger familjer ett alternativ

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i Dagens Samhälle om Södra BB, som hon var med och räddade från stängning förra veckan. Den stora förlossningsavdelningen på Södersjukhuset har ett stort behov av renovering, men det är inte Södra BB som är problemet.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Den senaste tiden har frågan om jämlik vård inom förlossningsvården blivit högst aktuell i Stockholm. Men att arbeta för en jämlik vård samtidigt som valfriheten ökar innebär ingen motsättning, vilket det ofta verkar som.

Vi vill i stället erbjuda alternativ för alla som behöver uppsöka vård. Den vården ska vara likvärdig oberoende av var i Stockholms län du söker vård. Här finns stora utmaningar och behoven hos de kvinnor som ska föda barn skiljer sig åt. De vill ha olika typer av inriktningar utifrån sina olika förutsättningar. Och tack vare Vårdval förlossning som infördes 2011 har valfriheten ökat för stockholmarna.

Då vi politiker informerades om organisatoriska förändringar på Södersjukhuset var vår ståndpunkt tydlig i alla partier – detta var något som vi inte stödjer. Förslaget gick ut på att slå ihop de två förlossningsenheter som finns på Södersjukhuset – Förlossningen SÖS och Södra BB – till en.

Södra BB är en barnmorskeledd enhet med en filosofi som är efterfrågad och uppskattad. I budgeten för 2016 har vi i Alliansen slagit fast att enheter som Södra BB ska uppmuntras och värnas, och därför motsatte vi oss denna förändring. För oss är det angeläget att olika inriktningar kan utvecklas och att förlossningsvården karakteriseras av mångfald och inte likformighet.

Förslaget att stänga enheten var alltså inte grundat i någon politisk diskussion. På samma sätt finns det en bred politisk samsyn om att vården som ges alltid ska vara patientsäker, effektiv och sätta de blivande föräldrarnas behov främst.

Därför väcktes många frågetecken i och med Södersjukhusets förslag från personal, Vårdförbundet, Barnmorskeförbundet och blivande föräldrar. Vi är många som vill att Stockholm ska fortsätta vara det goda exempel på hur förlossningsvård kan bedrivas så som Södra BB gör.

Efter ett intensivt arbete räddas Södra BB nu kvar. Södersjukhuset har glädjande nog lyssnat på de synpunkter som vi har lyft fram. I efterhand har Sveriges Television rapporterat om behovet av renovering hos Förlossningen SÖS.

Här finns utan tvekan ett stort behov av modernisering och renovering. Vi befinner oss i en situation där den politiska ledningen i Alliansen, sjukhusledningen på Södersjukhuset och Södra BB strävar efter att uppnå förlossningsvård av högsta kvalitet för alla som behöver.

Alliansen i landstinget investerar stora summor i vården, eftersom vi vet att det är nödvändligt då vårt län växer rekordsnabbt. Investeringsplanen omfattar hela 74,3 miljarder kronor de närmsta fem åren varav 29,4 miljarder kronor inom sjukvården.

De påståenden som förts fram om att vi räddar ett ”lyx-BB” för privilegierade föräldrar i stället för att förbättra Förlossningen SÖS är en osanning. Södra BB deltar i Vårdval förlossning på samma villkor som andra vårdgivare och tidigare genomlysning av förlossningsvården visar att det inte finns några nämnvärda socioekonomiska skillnader mellan mammorna som föder på Södra BB och Förlossningen SÖS.

Just nu pågår ett omfattande arbete med att genomlysa och revidera hela Vårdval förlossning. Samtidigt förhandlas nu de stora omställningsavtalen med alla akutsjukhusen för att flytta ut vård som inte måste bedrivas inom akutsjukhusets väggar. Vi ser positivt på möjligheter och tankar kring alternativ driftsform för Södra BB. Det finns ur vårt perspektiv inget som säger att Södra BB måste ligga på Södersjukhuset.

Södra BB ger familjer ett alternativ att välja. Vi som tydligt förespråkar jämlik vård och valfrihet inom hälso- och sjukvården vill att förlossningsvården ska kunna erbjuda olika typer av inriktningar. Med den grunden är vi glada över att så många sluter upp bakom det som borde vara självklart för alla: Det är inte Södra BB som är problemet, det är Förlossningen SÖS som ska få bättre förutsättningar.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär