Södra BB räddas kvar

Stockholms läns landsting
23 oktober 2015

Södra BB kommer inte att stängas. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) har arbetat intensivt för att rädda kvar det omtyckta Södra BB och nu tar Södersjukhuset tillbaka förslaget om att i praktiken lägga ner Södra BB.

– Sedan vi fick information om att enheten skulle slås samman med stora förlossningen har vi arbetat intensivt för att Södra BB med sin unika modell ska kunna fortsätta hållas öppet, säger Ella Bohlin.

Den idé som Södra BB, och andra enheter, bygger sin vård på är efterfrågad och uppskattad och visar att den filosofin snarare bör användas på fler enheter än avvecklas. Alliansen i landstinget har i sin budget slagit fast att olika alternativ och särskilt barnmorskeledda enheter ska uppmuntras i vården.

– Jag är jätteglad och stolt över att Södra BB kan fortsätta sin verksamhet. Vi har infört vårdval förlossning vilket ökar valfriheten för Stockholms föräldrar, men då krävs att det finns alternativ att välja på. Detta säkras med Södra BB. Sammanslagningen var aldrig ett politiskt beslut och fel väg att gå. Jag är överväldigad av allt engagemang som stockholmarna har visat och känner att vi har ett starkt stöd för att fortsätta utveckla olika alternativ inom förlossningsvården, säger Ella Bohlin.

För mer information:

Simon Olsson

Dagens Nyheter 20 oktober: Landstingsrådet: Jag vill rädda Södra BB

Dagens Samhälle 4 december: ”Självklart ska Södra BB värnas”

Pressbild på Ella Bohlin: (Foto: Scharlotte Peppare)

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde