Södra BB räddas kvar

Stockholms läns landsting
23 oktober 2015

Södra BB kommer inte att stängas. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) har arbetat intensivt för att rädda kvar det omtyckta Södra BB och nu tar Södersjukhuset tillbaka förslaget om att i praktiken lägga ner Södra BB.

– Sedan vi fick information om att enheten skulle slås samman med stora förlossningen har vi arbetat intensivt för att Södra BB med sin unika modell ska kunna fortsätta hållas öppet, säger Ella Bohlin.

Den idé som Södra BB, och andra enheter, bygger sin vård på är efterfrågad och uppskattad och visar att den filosofin snarare bör användas på fler enheter än avvecklas. Alliansen i landstinget har i sin budget slagit fast att olika alternativ och särskilt barnmorskeledda enheter ska uppmuntras i vården.

– Jag är jätteglad och stolt över att Södra BB kan fortsätta sin verksamhet. Vi har infört vårdval förlossning vilket ökar valfriheten för Stockholms föräldrar, men då krävs att det finns alternativ att välja på. Detta säkras med Södra BB. Sammanslagningen var aldrig ett politiskt beslut och fel väg att gå. Jag är överväldigad av allt engagemang som stockholmarna har visat och känner att vi har ett starkt stöd för att fortsätta utveckla olika alternativ inom förlossningsvården, säger Ella Bohlin.

För mer information:

Simon Olsson

Dagens Nyheter 20 oktober: Landstingsrådet: Jag vill rädda Södra BB

Dagens Samhälle 4 december: ”Självklart ska Södra BB värnas”

Pressbild på Ella Bohlin: (Foto: Scharlotte Peppare)

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion