Södra BB räddas kvar

Stockholms läns landsting
23 oktober 2015

Södra BB kommer inte att stängas. Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) har arbetat intensivt för att rädda kvar det omtyckta Södra BB och nu tar Södersjukhuset tillbaka förslaget om att i praktiken lägga ner Södra BB.

– Sedan vi fick information om att enheten skulle slås samman med stora förlossningen har vi arbetat intensivt för att Södra BB med sin unika modell ska kunna fortsätta hållas öppet, säger Ella Bohlin.

Den idé som Södra BB, och andra enheter, bygger sin vård på är efterfrågad och uppskattad och visar att den filosofin snarare bör användas på fler enheter än avvecklas. Alliansen i landstinget har i sin budget slagit fast att olika alternativ och särskilt barnmorskeledda enheter ska uppmuntras i vården.

– Jag är jätteglad och stolt över att Södra BB kan fortsätta sin verksamhet. Vi har infört vårdval förlossning vilket ökar valfriheten för Stockholms föräldrar, men då krävs att det finns alternativ att välja på. Detta säkras med Södra BB. Sammanslagningen var aldrig ett politiskt beslut och fel väg att gå. Jag är överväldigad av allt engagemang som stockholmarna har visat och känner att vi har ett starkt stöd för att fortsätta utveckla olika alternativ inom förlossningsvården, säger Ella Bohlin.

För mer information:

Simon Olsson

Dagens Nyheter 20 oktober: Landstingsrådet: Jag vill rädda Södra BB

Dagens Samhälle 4 december: ”Självklart ska Södra BB värnas”

Pressbild på Ella Bohlin: (Foto: Scharlotte Peppare)

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär