Spårväg city förlängs till T-centralen

Uppgörelsen om kollektivtrafikens framtida finansiering mellan Miljöpartiet och Alliansen i Stockholms läns landsting syftade bland annat till att säkra flera för regionen viktiga framtidssatsningar. En av dessa handlar om förlängningen av Spårväg city från Hamngatan till Centralen. Vi välkomnar därför den nya överenskommelsen med Stockholm stad som innebär att Cityspårvägen från och med årsskiftet 2018/19 ska kunna rulla hela vägen till T-centralen.

Karl Henriksson (KD)– En smart kollektivtrafik kräver smarta bytespunkter. Spårväg Citys förlängning skapar en bra koppling till tunnelbanan och pendeltågen. Den kommer att leda till att ännu fler väljer spårvagnen för sina resor, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

– När Stockholm växer måste kollektivtrafiken hänga med. Att Spårväg City tack vare vår uppgörelse nu förlängs till T-centralen är ett steg i rätt riktning, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson.

– Det här är en viktig byggsten i arbetet med att förlänga spårvägen till T-centralen. Därmed skapas en efterlängtad och utökad nytta för fler resenärer i och med kopplingen till tunnelbanan, fjärrtågen och pendeltågen i den framtida Citybanan. Djurgården lockar med sina cirka 15 miljoner årliga besökare fler än de som upplever kinesiska muren, vilket understryker vikten av bra och kapacitetsstark kollektivtrafik på hela sträckan, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Med koppling till Centralen på Klarabergsviadukten ökar nyttan av Spårväg city radikalt för stockholmare och besökare, inte minst förbättrar det bytesmöjligheterna till Citybanan och tunnelbanan. Att knyta ihop olika kollektivtrafikslag skapar mervärde för resenärerna och gör att hela kollektivtrafiksystemet både kan utnyttjas och fungera bättre, säger Sara Svanström (L), vice ordförande trafiknämnden.

– Förlängningen av Spårväg City ökar nyttan och smidigheten med spårvagnen för både stockholmare och turister. Jag är glad att landstinget kan bidra till att bygga Citykärnan som ännu bättre anpassad för kollektivtrafik, gång och cykel. Så får vi en trevligare stad, minskar luftföroreningarna och hanterar den ökade trängseln, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

Fakta
Samverkansavtalet om Spårväg city innebär att Stockholms stad och Stockholms läns landsting är överens om huvuddragen för genomförandet av utvecklingen, designen, byggandet, övertagandet, finansieringen, anskaffandet av spårfordon, driften, underhållet och upprustningen av Spårväg City. Enligt Samverkansavtalet skall ett eller flera genom-förande-avtal ingås mellan parterna för att närmare reglera genomförandet av Spårväg Citys utbyggnad. Det nya Genomförandeavtalet är träffat mot bakgrund av detta och fullföljer Samverkansavtalet, samt ger en högre detaljeringsgrad för Stockholm stads och landstingets arbete med Spårväg City. Avtalet innebär också att det nu finns en överenskommelse om stadens gatu-, mark- och tätskitsarbeten som möjliggör en utbyggnad av Spårväg City på sträckan från Västra Trädgårdsgatan (Hamngatan)-Klarabergsgatan (T-centralen).

Läs mer om Kristdemokraternas arbete för Spårväg city:
Samtal om Spårväg city >>
Stort steg mot ny spårväg >>

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde