Städbehov

Dagens Nyheter 10 Dec 2012
Dagens artikel i DN rörande sjukhustoaletternas renhet upprör mig i min roll som patientsäkerhetslandstingsråd. Det enda sjukhus som får godkänt på sina städmetoder, utbildning av städ- och vårdpersonal och kvalitetskontroller är St. Göran och Södersjukhuset.

Allliansen har tidigare påtalat för Danderyds sjukhus och Karolinska sjukhuset i Solna/Huddinge att de måste redovisa bättre hur de lagt upp städningen och för att säkra en hög kvalitet på städningen. Då det initiativet inte visat sig vara tillräkligt, kommer vi Kristdemokrater nu pröva möjligheterna för att återinföra städning utförd av egen personal på dessa våra landstingsdrivna enheter säger Stig Nyman landstingsråd för Kristdemokraterna.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt