Städinsatser för ett renare Stockholm

– Kristdemokraterna vill att polisen ska göra ett antal punktinsatser för att bötfälla fler som skräpar ner. Därutöver anser vi att kommunala ordningsvakter ska få befogenhet att bötfälla nedskräpare för att på så sätt kunna bötfälla fler och samtidigt avlasta polisen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Endast sju bötfällningar i månaden ges ut på grund av nedskräpning i hela Sverige, enligt organisationen Håll Sverige Rent. Förra året var dessutom det minsta antalet någonsin som bötfälldes för nedskräpning i Stockholm län, endast sex stycken, trots att nedskräpningen ökar.

Kristdemokraterna kräver också att den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus, och borgarrådet Daniel Helldén (MP), gör mer för att åstadkomma ett renare och snyggare Stockholm.

– Vi avsatte 25 mnkr extra i vår budget för 2016 i syfte att bekämpa nedskräpningen, de pengarna hade mer än väl behövts nu i sommar. Möjligheten att anställa fler sommarjobbare som arbetar med renhållning måste övervägas liksom fler sopkärl vid stadens stränder och badplatser, avslutar Erik Slottner (KD).

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt