Städinsatser för ett renare Stockholm

– Kristdemokraterna vill att polisen ska göra ett antal punktinsatser för att bötfälla fler som skräpar ner. Därutöver anser vi att kommunala ordningsvakter ska få befogenhet att bötfälla nedskräpare för att på så sätt kunna bötfälla fler och samtidigt avlasta polisen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Endast sju bötfällningar i månaden ges ut på grund av nedskräpning i hela Sverige, enligt organisationen Håll Sverige Rent. Förra året var dessutom det minsta antalet någonsin som bötfälldes för nedskräpning i Stockholm län, endast sex stycken, trots att nedskräpningen ökar.

Kristdemokraterna kräver också att den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus, och borgarrådet Daniel Helldén (MP), gör mer för att åstadkomma ett renare och snyggare Stockholm.

– Vi avsatte 25 mnkr extra i vår budget för 2016 i syfte att bekämpa nedskräpningen, de pengarna hade mer än väl behövts nu i sommar. Möjligheten att anställa fler sommarjobbare som arbetar med renhållning måste övervägas liksom fler sopkärl vid stadens stränder och badplatser, avslutar Erik Slottner (KD).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde