Städinsatser för ett renare Stockholm

– Kristdemokraterna vill att polisen ska göra ett antal punktinsatser för att bötfälla fler som skräpar ner. Därutöver anser vi att kommunala ordningsvakter ska få befogenhet att bötfälla nedskräpare för att på så sätt kunna bötfälla fler och samtidigt avlasta polisen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Endast sju bötfällningar i månaden ges ut på grund av nedskräpning i hela Sverige, enligt organisationen Håll Sverige Rent. Förra året var dessutom det minsta antalet någonsin som bötfälldes för nedskräpning i Stockholm län, endast sex stycken, trots att nedskräpningen ökar.

Kristdemokraterna kräver också att den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus, och borgarrådet Daniel Helldén (MP), gör mer för att åstadkomma ett renare och snyggare Stockholm.

– Vi avsatte 25 mnkr extra i vår budget för 2016 i syfte att bekämpa nedskräpningen, de pengarna hade mer än väl behövts nu i sommar. Möjligheten att anställa fler sommarjobbare som arbetar med renhållning måste övervägas liksom fler sopkärl vid stadens stränder och badplatser, avslutar Erik Slottner (KD).

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär