Stark ekonomi i Stockholm!

Idag fattar kommunstyrelsen i Stockholms stad beslut om Tertialrapport 1. Rapporten visar på fortsatt god ekonomisk utveckling i Stockholm med ett starkt resultat trots en omvärld som fortfarande inte helt återhämtat sig från de senaste årens ekonomiska svårigheter. Helårsprognosen för 2014 års resultat visar efter budgetjusteringar och övriga korrigeringar ett överskott på 435 mnkr.

– Socialnämnden tilldelas 5 miljoner för att fortsatt utveckla uppsökande verksamhet för EU-migranter och tredjelandsmedborgare. En annan viktig satsning inom det sociala området är att ersättningsnivåerna för brukare som har med sig personlig assistans till daglig verksamhet kommer att höjas med 3,5 miljoner, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd.

– Att Stockholms stad fortsätter att uppvisa goda ekonomiska resultat är en frukt av ansvarsfull politik och att många människor i arbetsför ålder lockas till Stockholm. Stadens starka ekonomi möjliggör stora satsningar på välfärden, kollektivtrafiken och livskvalitet för alla stockholmare, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

– Det är oerhört glädjande att vi kan satsa 101 miljoner kronor på att ytterligare höja lärarlönerna under innevarande år. Det innebär att lärarlönerna i Stockholms stad från den 1 juli kommer ha höjts med nära 6 procent. Lärarna är en av våra absolut viktigaste yrkesgrupper. Det måste märkas i plånboken, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

– Staden fortsätter sitt fokus på att förbättra för cyklisterna. Nu bygger vi ytterligare 1000 säkra cykelparkeringar i innerstaden. Sedan tidigare har vi beslutat om 2500 nya cykelparkeringar i hela staden, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Urval av satsningar, utöver budget 2014, som genomförs i Tertialrapport 1

• Renovering och utbyggnad av Åkeshov simhall, 118 mnkr
  • Höjda lärarlöner, 101 mnkr
  • Tillgänglighetsinvesteringar, 50 mnkr
  • Idéburen stadsförbättring, 10 mnkr
  • Högre effektivitet i bostadsbyggandet, 9,2 mnkr
  • Ytterstadsmedel, 7,8 mnkr
  • Boendealternativ och dagverksamhet för hemlösa, 5,8 mnkr
  • Uppsökande verksamhet för EU-migranter, 5 mnkr
  • Höjning av ersättning för brukare med funktionshinder, 3,5 mnkr
  • Städlyft i stadens parker och grönområden
  • En ny kronologisk basutställning på Stockholms stadsmuseum och kampanj mot antisemitism
  • 1000 stöldsäkra cykelparkeringar

Helårsprognos för det ekonomiska resultatet är 435,7 mnkr.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,