Stig Nyman (KD) inviger de nya lokalerna som visar att rörelsehindrade barn får välja träningsform

Pressinbjudan till den 25 oktober 2014

Sedan den 1 april 2014 kan barn och ungdomar i Stockholm välja att träna med konduktiv pedagogik, som numera omfattas av vårdvalet. I morgon lördag inviger det ansvariga landstingsrådet Stig Nyman (KD) nya lokaler för barnen.

– På lördag ska vi fira att KP och Move & Walk kommer att finnas kvar i Stockholm, säger Eszter Horvath Tothne, VD för Move & Walk.

Firandet kommer att ske i samband med invigningen av Move & Walks nya lokaler i Solna. Programmet börjar kl. 14 och presenteras av skådespelaren Johan Paulsen.

Stig Nyman (KD)Stig Nyman har varit ansvarigt landstingsråd under tiden som landstinget har infört vårdval för intensivträningen, enligt lagen om valfrihetssystem, LOV. Move & Walk ansökte om, och fick sedan den 1 april 2014, godkännande för att bedriva intensivträning med konduktiv pedagogik för barn och ungdomar med rörelsenedsättning inom vårdvalet. Detta innebär att barn och ungdomar – som exempelvis har en CP-skada, CP-liknande skada eller ryggmärgsbråck – numera kan välja att träna med konduktiv pedagogik på Move & Walk.

– Vi har arbetat hårt för att införa vårdval för konduktiv pedagogik, så att barn och unga med rörelsehinder kan välja hjälpmedel. För mig är det mycket tillfredsställande att se det praktiska resultatet när Move and Walk är på plats i nya lokaler. Det här kommer att öka tillgängligheten och kvaliteten för barnen, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för habilitering och rörelsehinder.

För mer information:
Jenny Hagman
Kommunikatör, Move & Walk
jenny@movewalk.se

Simon Olsson
Pressekreterare, Kristdemokraterna
simon.olsson@kristdemokraterna.se

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet