Stig Nyman (KD) inviger de nya lokalerna som visar att rörelsehindrade barn får välja träningsform

Pressinbjudan till den 25 oktober 2014

Sedan den 1 april 2014 kan barn och ungdomar i Stockholm välja att träna med konduktiv pedagogik, som numera omfattas av vårdvalet. I morgon lördag inviger det ansvariga landstingsrådet Stig Nyman (KD) nya lokaler för barnen.

– På lördag ska vi fira att KP och Move & Walk kommer att finnas kvar i Stockholm, säger Eszter Horvath Tothne, VD för Move & Walk.

Firandet kommer att ske i samband med invigningen av Move & Walks nya lokaler i Solna. Programmet börjar kl. 14 och presenteras av skådespelaren Johan Paulsen.

Stig Nyman (KD)Stig Nyman har varit ansvarigt landstingsråd under tiden som landstinget har infört vårdval för intensivträningen, enligt lagen om valfrihetssystem, LOV. Move & Walk ansökte om, och fick sedan den 1 april 2014, godkännande för att bedriva intensivträning med konduktiv pedagogik för barn och ungdomar med rörelsenedsättning inom vårdvalet. Detta innebär att barn och ungdomar – som exempelvis har en CP-skada, CP-liknande skada eller ryggmärgsbråck – numera kan välja att träna med konduktiv pedagogik på Move & Walk.

– Vi har arbetat hårt för att införa vårdval för konduktiv pedagogik, så att barn och unga med rörelsehinder kan välja hjälpmedel. För mig är det mycket tillfredsställande att se det praktiska resultatet när Move and Walk är på plats i nya lokaler. Det här kommer att öka tillgängligheten och kvaliteten för barnen, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för habilitering och rörelsehinder.

För mer information:
Jenny Hagman
Kommunikatör, Move & Walk
jenny@movewalk.se

Simon Olsson
Pressekreterare, Kristdemokraterna
simon.olsson@kristdemokraterna.se

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde