Stig Nyman (KD) slutar som landstingsråd efter 19 år

Stockholm den 19 september 2013

Efter 23 år i landstingsstyrelsen och 19 år som landstingsråd slutar Stig Nyman (KD) i Stockholms läns landsting. Han berättar om beslutet i en intervju i Svenska Dagbladet.

Stig Nyman (KD)– Jag lovade familjen för fyra år sedan att jag efter valet 2010 skulle genomföra min sista mandatperiod i landstinget, säger Stig Nyman.

Sedan Kristdemokraterna tog plats i Stockholms läns landsting 1991 har Stig Nyman varit partiets gruppledare i fyra av fem perioder. Han införde bland annat Sveriges första vårdval, tandvård för barn 1993, informationstjänsten Vårdguiden efter kristdemokratiskt initiativ och stod bakom tillkomsten av landstingets patientsäkerhetskommitté. Nu står han alltså inte till förfogande för omval 2014.

– Jag har fått ägna mina lärorika landstingsår åt spännande och viktiga frågor, bland annat som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden under åren 1999–2002. De senaste två mandatperioderna har jag varit ordförande i landstingets utskott och beredning för forsknings- och utvecklingsfrågorna, där bland annat upphandlingen av Nya Karolinska Solna har ingått som ett av uppdragen, säger Stig Nyman.
Fakta:
Stig Nyman är född 1943 och bor i Vallentuna. Han har varit medlem i Kristdemokraterna sedan partiet bildades 1964. Åren 1972–1978 var han Kristdemokraternas partisekreterare.
Några exempel på vad Stig Nyman har arbetat fram genom åren är:
• Sveriges första vårdval, den så kallade Tandvårdspengen som infördes 1993 för barn och ungdomar
• Patientsäkerhetskommittén, en samlad ledningsfunktion för patientsäkerhetsarbete
• Vårdguiden, som ger sjukvårdsrådgivning och allmän information via telefon och internet
• Pendelbåtslinjen Sjövägen, som går mellan Frihamnen och Nybroplan
• Byggandet av Nya Karolinska Solna, som beräknas stå klart 2017

För mer information:
Stig Nyman (KD)
Äldre- och forskningslandstingsråd

Simon Olsson

Historik över Stig Nymans uppdrag i Stockholms läns landsting >>

Högupplöst pressbild på Stig Nyman >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde