Historiskt samarbete för att lösa framtidens sjukvård

Stig Nyman (KD) undertecknar avsiktsförklaringen om samarbete med AstraZeneca.

I dag har ett stort steg tagits för att lösa framtidens medicinska problem. Forskningslandstingsråd Stig Nyman (KD) undertecknade en avsiktsförklaring om samarbete mellan Stockholms läns landsting och AstraZeneca vid en ceremoni på Nya Karolinska Solna.

Samarbete tillhör framtiden, slog Stig Nyman fast när det var dags att skriva under det papper som innebär ett samarbete med läkemedelsindustrin för att hitta ny medicin till rimlig kostnad. Han konstaterade att den här dagen är ett steg på vägen från att vara parter till att vara i ett partnerskap.

De senaste 20 åren har utvecklingen av nya läkemedel kostat allt mer. Samtidigt har vi inte kunnat se någon motsvarande ökning av nya produkter eller framsteg när det gäller behandlingar. Läkemedel används i all behandling inom vården, så det finns ett uppenbart behov av att veta vad som behöver utvecklas och att samverka med de som tillverkar läkemedlen.

Med den avsiktsförklaring som undertecknades i dag slår landstinget fast att vi ska börja samarbeta för att utveckla en medicinsk behandling som är ändamålsanpassad för patienterna. Genom att kombinera landstingets kunskap om patienternas behov med AstraZenecas kompetens när det gäller att utveckla läkemedel kommer resurser att utnyttjas mer effektivt än hittills.

Förutom Stig Nyman undertecknade finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M), Jan-Olof Jacke, vd AstraZeneca Sverige och Martin Olovsson, vd marknadsbolaget AstraZeneca Nordic-Baltic.

Här finns mer information om samarbetet.

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt