Historiskt samarbete för att lösa framtidens sjukvård

Stig Nyman (KD) undertecknar avsiktsförklaringen om samarbete med AstraZeneca.

I dag har ett stort steg tagits för att lösa framtidens medicinska problem. Forskningslandstingsråd Stig Nyman (KD) undertecknade en avsiktsförklaring om samarbete mellan Stockholms läns landsting och AstraZeneca vid en ceremoni på Nya Karolinska Solna.

Samarbete tillhör framtiden, slog Stig Nyman fast när det var dags att skriva under det papper som innebär ett samarbete med läkemedelsindustrin för att hitta ny medicin till rimlig kostnad. Han konstaterade att den här dagen är ett steg på vägen från att vara parter till att vara i ett partnerskap.

De senaste 20 åren har utvecklingen av nya läkemedel kostat allt mer. Samtidigt har vi inte kunnat se någon motsvarande ökning av nya produkter eller framsteg när det gäller behandlingar. Läkemedel används i all behandling inom vården, så det finns ett uppenbart behov av att veta vad som behöver utvecklas och att samverka med de som tillverkar läkemedlen.

Med den avsiktsförklaring som undertecknades i dag slår landstinget fast att vi ska börja samarbeta för att utveckla en medicinsk behandling som är ändamålsanpassad för patienterna. Genom att kombinera landstingets kunskap om patienternas behov med AstraZenecas kompetens när det gäller att utveckla läkemedel kommer resurser att utnyttjas mer effektivt än hittills.

Förutom Stig Nyman undertecknade finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M), Jan-Olof Jacke, vd AstraZeneca Sverige och Martin Olovsson, vd marknadsbolaget AstraZeneca Nordic-Baltic.

Här finns mer information om samarbetet.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4