Historiskt samarbete för att lösa framtidens sjukvård

Stig Nyman (KD) undertecknar avsiktsförklaringen om samarbete med AstraZeneca.

I dag har ett stort steg tagits för att lösa framtidens medicinska problem. Forskningslandstingsråd Stig Nyman (KD) undertecknade en avsiktsförklaring om samarbete mellan Stockholms läns landsting och AstraZeneca vid en ceremoni på Nya Karolinska Solna.

Samarbete tillhör framtiden, slog Stig Nyman fast när det var dags att skriva under det papper som innebär ett samarbete med läkemedelsindustrin för att hitta ny medicin till rimlig kostnad. Han konstaterade att den här dagen är ett steg på vägen från att vara parter till att vara i ett partnerskap.

De senaste 20 åren har utvecklingen av nya läkemedel kostat allt mer. Samtidigt har vi inte kunnat se någon motsvarande ökning av nya produkter eller framsteg när det gäller behandlingar. Läkemedel används i all behandling inom vården, så det finns ett uppenbart behov av att veta vad som behöver utvecklas och att samverka med de som tillverkar läkemedlen.

Med den avsiktsförklaring som undertecknades i dag slår landstinget fast att vi ska börja samarbeta för att utveckla en medicinsk behandling som är ändamålsanpassad för patienterna. Genom att kombinera landstingets kunskap om patienternas behov med AstraZenecas kompetens när det gäller att utveckla läkemedel kommer resurser att utnyttjas mer effektivt än hittills.

Förutom Stig Nyman undertecknade finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M), Jan-Olof Jacke, vd AstraZeneca Sverige och Martin Olovsson, vd marknadsbolaget AstraZeneca Nordic-Baltic.

Här finns mer information om samarbetet.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde