Stigs reflektioner

Reflexioner
2011:03

”Expressen avslöjar”:
Göran Hägglund av myteriLängst upp på förstasidan och ett helt uppslag ägnas åt ”hotet” mot Göran Hägglund. Det finns naturligtvis inget hot av den karaktär som Expressen vill göra det till. Intressant är att Uppsala-distriktet får epitetet ”mäktigt”. Det är naturligtvis inte mäktigare än något annat distrikt, men Expressen har en förställning om att uppsaladistriktet är på kollisionskurs med partiledaren och i medievärlden blir man då begåvad med adjektiv som ”mäktig” eller ”tung”. Expressens avslöjande bygger på myter och någon enstaka intervju med en och annan kristdemokrat. Myter är det alltså fråga om och inte myteri, som jag ser det.

Patientmaten igen
Nu läser jag i en del medier att landstingsalliansen har tänkt om i fråga om patientmaten. När maten till Södersjukhuset och väsentliga delar av geriatrik och psykiatri skall upphandlas inom kort, då ska det inte bli s.k. enportionsmat. Idén att låta sjukhusen själva upphandla maten var en inriktning som jag drev när frågan kom upp första, andra och tredje gången efter valet 2006.
Anledningen till och ansvaret för att det småningom blev enportionslösning på de flesta av sjukhusen ligger hos socialdemokraterna och vänstern. Det var bara miljöpartisterna som sa ifrån den gången.

Det jag försökte övertyga mina alliansvänner i Produktionsutskottet om 2007 var att låta sjukhusen själva upphandla med hänvisning till våra högtidliga uttalanden om kosten som en vital del av vården etc. Inledningsvis hade man tänkt sig att Hälso- och sjukvårdsnämnden skulle upphandla maten. Det hade inte heller varit bra. Nu blev det landstingsstyrelsens förvaltning som genomförde upphandlingen. Den kom alltså aldrig tillbaka till Produktionsutskottet och därför blev det inte möjligt att lägga ut det lokala ansvaret för kosten på sjukhus. Men nu ser det ut som det blir fallet och det välkomnar jag å det varmaste.

Ett tänkvärt citat:
”Om livet ger dig citroner, gör nån typ av fruktig juice.”
Conan O´Brien

Stig Nyman, kristdemokratForsknings- och äldrelandstingsråd

Om du inte vill ha mina reflexioner, så blir jag tacksam för ett besked via e-post:
stig.nyman@kristdemokraterna.se

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde