Stockholm anställer omsorgsvärdar

Ewa talar
Foto: Scharlotte Peppare

Under 2014 satsar Stockholms stad två miljoner på omsorgsvärdar, där aspiranter vid jobbtorgen bereds utbildning och praktikantplatser för att bistå personer med funktionsnedsättning.

− Omsorgsvärdarna kommer att vara en extra resurs och finnas tillgängliga beroende på vilka behov och önskemål den enskilde har. Omsorgsvärdarna ska vara ett komplement till de stödinsatser som redan finns, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor.

Stockholms stad har sedan tidigare en framgångsrik satsning på äldrevärdar. Dessa kan till exempel assistera vid måltider, eller hjälpa äldre att komma ut på promenader. Omsorgsvärdarna kommer att ha liknande uppgifter, men ska bistå såväl unga som äldre personer med funktionsnedsättning.

Markus Nyman

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”