Stockholm är årets raket inom äldrevården

Stockholm den 13 december 2013

I går beslutade regeringen att Stockholms län får ungefär 100 miljoner kronor från staten för sitt arbete med vården av de mest sjuka äldre. Under 2013 har Stockholm nått alla mål som handlar om läkemedel och alla mål för så kallade undvikbara inläggningar av patienter genom exempelvis förebyggande arbete.

Stig Nyman (KD)– I Stockholms läns landsting har vi arbetat målmedvetet med att äldre patienter ska komma direkt till den geriatriska vården i stället för till akuten. Ambulanspersonalen har fått utbildningar så att de kan göra rätt bedömning och hjälpa de äldre att få rätt vård snabbare. På det här sättet får de färre biverkningar och behöver inte vänta någon längre tid på sjukhusen, säger Stig Nyman (KD), äldrelandstingsråd.

Stockholms läns landsting får ungefär 50 miljoner kronor genom den överenskommelse som äldreminister Maria Larsson (KD) och övriga regeringen har tagit fram tillsammans med Sveriges kommuner och landsting. Stockholms stad får 46 miljoner, liksom en del andra kommuner i länet.

– Det här är ett välkommet kvitto för all personal på sjukhusen som arbetar hårt med att förbättra vården för de mest sjuka äldre. Nu gäller det att använda pengarna från staten för att göra vården ännu bättre, säger Stig Nyman.

Det här har hänt:

– Sveriges kommuner och landsting, SKL, har sedan 2010 en överenskommelse med staten om vården av de mest sjuka äldre. Den säger att landstingen och kommunerna får pengar för hur väl de uppfyller vissa mål.

– Stockholm har under 2013 nått alla mål som handlar om läkemedel och alla mål för att undvika att lägga in patienter genom t ex förebyggande arbete.

– Användandet av läkemedel ökat bland äldre de senaste 20 åren. Det här ger en risk för biverkningar. Om man tar flera läkemedel under samma period kan de också ”krocka” med varandra. Därför är målet i överenskommelsen att undvika olämpliga läkemedel (som har hög risk för biverkningar), att undvika läkemedel mot psykos (som också är starkt förknippade med biverkningar, t ex kognitiva störningar) och att undvika antiinflammatoriska läkemedel (som ökar risken för bland annat sår och blödningar i magtarmkanalen).

– För äldre kan besök på akutsjukhusen innebära att de utsätts för infektioner och långa väntetider i onödan. Det här arbetar man för undvika genom hembesök, rehabilitering i hemmet och hälsoförebyggande arbete. Man talar här om ”undvikbar slutenvård”. Det syftar t ex på när patienter har hjärtsvikt, KOL eller diabetes, där man kan arbeta för att patienterna inte behöver läggas in på sjukhus. Arbetet handlar också om att arbeta för att patienter inte behöver läggas in på nytt inom en månad, om de har varit på sjukhus.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4