Stockholm är årets raket inom äldrevården

Stockholm den 13 december 2013

I går beslutade regeringen att Stockholms län får ungefär 100 miljoner kronor från staten för sitt arbete med vården av de mest sjuka äldre. Under 2013 har Stockholm nått alla mål som handlar om läkemedel och alla mål för så kallade undvikbara inläggningar av patienter genom exempelvis förebyggande arbete.

Stig Nyman (KD)– I Stockholms läns landsting har vi arbetat målmedvetet med att äldre patienter ska komma direkt till den geriatriska vården i stället för till akuten. Ambulanspersonalen har fått utbildningar så att de kan göra rätt bedömning och hjälpa de äldre att få rätt vård snabbare. På det här sättet får de färre biverkningar och behöver inte vänta någon längre tid på sjukhusen, säger Stig Nyman (KD), äldrelandstingsråd.

Stockholms läns landsting får ungefär 50 miljoner kronor genom den överenskommelse som äldreminister Maria Larsson (KD) och övriga regeringen har tagit fram tillsammans med Sveriges kommuner och landsting. Stockholms stad får 46 miljoner, liksom en del andra kommuner i länet.

– Det här är ett välkommet kvitto för all personal på sjukhusen som arbetar hårt med att förbättra vården för de mest sjuka äldre. Nu gäller det att använda pengarna från staten för att göra vården ännu bättre, säger Stig Nyman.

Det här har hänt:

– Sveriges kommuner och landsting, SKL, har sedan 2010 en överenskommelse med staten om vården av de mest sjuka äldre. Den säger att landstingen och kommunerna får pengar för hur väl de uppfyller vissa mål.

– Stockholm har under 2013 nått alla mål som handlar om läkemedel och alla mål för att undvika att lägga in patienter genom t ex förebyggande arbete.

– Användandet av läkemedel ökat bland äldre de senaste 20 åren. Det här ger en risk för biverkningar. Om man tar flera läkemedel under samma period kan de också ”krocka” med varandra. Därför är målet i överenskommelsen att undvika olämpliga läkemedel (som har hög risk för biverkningar), att undvika läkemedel mot psykos (som också är starkt förknippade med biverkningar, t ex kognitiva störningar) och att undvika antiinflammatoriska läkemedel (som ökar risken för bland annat sår och blödningar i magtarmkanalen).

– För äldre kan besök på akutsjukhusen innebära att de utsätts för infektioner och långa väntetider i onödan. Det här arbetar man för undvika genom hembesök, rehabilitering i hemmet och hälsoförebyggande arbete. Man talar här om ”undvikbar slutenvård”. Det syftar t ex på när patienter har hjärtsvikt, KOL eller diabetes, där man kan arbeta för att patienterna inte behöver läggas in på sjukhus. Arbetet handlar också om att arbeta för att patienter inte behöver läggas in på nytt inom en månad, om de har varit på sjukhus.

För mer information:
Simon Olsson

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår