Stockholm behöver återremittera strategi mot extremism

Ikväll beslutar Stockholms kommunfullmäktige om riktlinjer för stadens arbete mot våldsbejakande extremism. Kristdemokraterna var det enda partiet som inte accepterade de rödgrönrosas strategi, när ärendet behandlades av kommunstyrelsen. Inför kvällens omröstning kräver partiets gruppledare, Erik Slottner, att riktlinjerna återremitteras. Trots månader av dialog, samtal och diskussioner kring hur extremiststrategin ska utformas lider det slutliga förslaget fortfarande brist på konkretion och vägledning, menar Erik Slottner (KD).

– Stockholm behöver en strategi mot våldsbejakande extremism som är konkret och kan fungera som vägledning för stadens medarbetare, men en så här allmänt hållen text utan skarpa förslag kommer få svårt att göra skillnad i praktiken. Om inte kvällens ärende återremitteras och omarbetas riskerar det i förlängningen att drabba Stockholm, men också resten av landet och inte minst de människor som förföljs av Islamiska statens terror i Syrien och Irak, säger Erik Slottner (KD).

– Det är få som väljer mellan att gå med i AFA, Svenska motståndsrörelsen eller IS. Trots det tydliggörs inte hur de våldsbejakande grupperna och deras miljöer skiljer sig åt, eller vilka olika åtgärder som kan behöva vidtas för att bekämpa dem.

– Nu ska alla stadsdelsnämnder och en del facknämnder ta fram konkreta handlingsplaner vilket är bra och något som Kristdemokraterna har varit pådrivande för, men det behövs också mer av centrala riktlinjer och ett stadsgemensamt förhållningssätt. Vem i staden ska kontaktas vid misstanke om radikalisering? Vad gör vi med anställda som visar extremistiska attityder, eller rent av sprider propaganda? Hur når vi familj och föräldrar till unga radikaliserade och vilka samhällsaktörer behöver vi samverka med? Alla dessa frågor lämnar förslaget till strategi obesvarade.

– Kristdemokraterna anser exempelvis att imamernas ansvar och roll behöver lyftas fram. Staden måste samverka strukturerat och bygga upp ett nätverk av lämpliga religiösa ledare inom Islam, det har också bekräftats av de imamer och avhoppade extremister som vi har varit i kontakt med. Teologiska argument biter ofta hårdast på islamistiska extremister, medan andra argument och metoder sannolikt är mer behjälpliga för att avradikalisera högerextremister eller vänsterextremister, säger Erik Slottner.

– Kristdemokraterna anser också att det behövs en specifik avhopparverksamhet för våldsbejakande islamister. Det duger inte att som strategin hänvisa till en central verksamhet för avhoppare från grov kriminalitet i allmänhet. Jag har själv nyligen träffat Fryshuset som bedriver avhopparverksamhet för högerextrema, och det behövs liknande verksamhet för islamistiska extremister, avslutar Erik Slottner.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör