Stockholm behöver återremittera strategi mot extremism

Ikväll beslutar Stockholms kommunfullmäktige om riktlinjer för stadens arbete mot våldsbejakande extremism. Kristdemokraterna var det enda partiet som inte accepterade de rödgrönrosas strategi, när ärendet behandlades av kommunstyrelsen. Inför kvällens omröstning kräver partiets gruppledare, Erik Slottner, att riktlinjerna återremitteras. Trots månader av dialog, samtal och diskussioner kring hur extremiststrategin ska utformas lider det slutliga förslaget fortfarande brist på konkretion och vägledning, menar Erik Slottner (KD).

– Stockholm behöver en strategi mot våldsbejakande extremism som är konkret och kan fungera som vägledning för stadens medarbetare, men en så här allmänt hållen text utan skarpa förslag kommer få svårt att göra skillnad i praktiken. Om inte kvällens ärende återremitteras och omarbetas riskerar det i förlängningen att drabba Stockholm, men också resten av landet och inte minst de människor som förföljs av Islamiska statens terror i Syrien och Irak, säger Erik Slottner (KD).

– Det är få som väljer mellan att gå med i AFA, Svenska motståndsrörelsen eller IS. Trots det tydliggörs inte hur de våldsbejakande grupperna och deras miljöer skiljer sig åt, eller vilka olika åtgärder som kan behöva vidtas för att bekämpa dem.

– Nu ska alla stadsdelsnämnder och en del facknämnder ta fram konkreta handlingsplaner vilket är bra och något som Kristdemokraterna har varit pådrivande för, men det behövs också mer av centrala riktlinjer och ett stadsgemensamt förhållningssätt. Vem i staden ska kontaktas vid misstanke om radikalisering? Vad gör vi med anställda som visar extremistiska attityder, eller rent av sprider propaganda? Hur når vi familj och föräldrar till unga radikaliserade och vilka samhällsaktörer behöver vi samverka med? Alla dessa frågor lämnar förslaget till strategi obesvarade.

– Kristdemokraterna anser exempelvis att imamernas ansvar och roll behöver lyftas fram. Staden måste samverka strukturerat och bygga upp ett nätverk av lämpliga religiösa ledare inom Islam, det har också bekräftats av de imamer och avhoppade extremister som vi har varit i kontakt med. Teologiska argument biter ofta hårdast på islamistiska extremister, medan andra argument och metoder sannolikt är mer behjälpliga för att avradikalisera högerextremister eller vänsterextremister, säger Erik Slottner.

– Kristdemokraterna anser också att det behövs en specifik avhopparverksamhet för våldsbejakande islamister. Det duger inte att som strategin hänvisa till en central verksamhet för avhoppare från grov kriminalitet i allmänhet. Jag har själv nyligen träffat Fryshuset som bedriver avhopparverksamhet för högerextrema, och det behövs liknande verksamhet för islamistiska extremister, avslutar Erik Slottner.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär