Stockholm får 95 miljoner för god patientsäkerhet

Stockholm den 20 december 2013

Stockholms läns landsting får 95 miljoner kronor av staten för att ha uppfyllt mål för arbetet med patientsäkerhet under 2013. Landstinget har bland annat minskat användningen av antibiotika och goda rutiner för information om läkemedel.

Stig Nyman (KD)– Vi satsar mycket på att förbättra patientsäkerheten, bland annat genom informationsmaterial och en årlig patientsäkerhetskonferens. Det är extra glädjande att vi klarar målen inom områden där det är svårt att lyckas, som förskrivning av antibiotika, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för patientsäkerhetsfrågor.

Antalet uthämtade antibiotikarecept i öppen vård har minskat med 10 procent under året. Landstinget uppfyller också målen genom att mäta förekomster av trycksår och överbeläggningar. Pengarna som landstinget får kommer från regeringens överenskommelse om patientsäkerhet med Sveriges kommuner och landsting.

– Tidigare uppskattningar har visat att mer än 600 personer per år i Stockholms län avlider på grund av misstag i vården. Det måste vi fortsätta att arbeta bort genom ständigt förbättrade rutiner. Även i fortsättningen måste vi vara nyskapande i att hitta möjligheter att förbättra partientsäkerheten, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde