Stockholm får 95 miljoner för god patientsäkerhet

Stockholm den 20 december 2013

Stockholms läns landsting får 95 miljoner kronor av staten för att ha uppfyllt mål för arbetet med patientsäkerhet under 2013. Landstinget har bland annat minskat användningen av antibiotika och goda rutiner för information om läkemedel.

Stig Nyman (KD)– Vi satsar mycket på att förbättra patientsäkerheten, bland annat genom informationsmaterial och en årlig patientsäkerhetskonferens. Det är extra glädjande att vi klarar målen inom områden där det är svårt att lyckas, som förskrivning av antibiotika, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för patientsäkerhetsfrågor.

Antalet uthämtade antibiotikarecept i öppen vård har minskat med 10 procent under året. Landstinget uppfyller också målen genom att mäta förekomster av trycksår och överbeläggningar. Pengarna som landstinget får kommer från regeringens överenskommelse om patientsäkerhet med Sveriges kommuner och landsting.

– Tidigare uppskattningar har visat att mer än 600 personer per år i Stockholms län avlider på grund av misstag i vården. Det måste vi fortsätta att arbeta bort genom ständigt förbättrade rutiner. Även i fortsättningen måste vi vara nyskapande i att hitta möjligheter att förbättra partientsäkerheten, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk