Stockholm får 95 miljoner för god patientsäkerhet

Stockholm den 20 december 2013

Stockholms läns landsting får 95 miljoner kronor av staten för att ha uppfyllt mål för arbetet med patientsäkerhet under 2013. Landstinget har bland annat minskat användningen av antibiotika och goda rutiner för information om läkemedel.

Stig Nyman (KD)– Vi satsar mycket på att förbättra patientsäkerheten, bland annat genom informationsmaterial och en årlig patientsäkerhetskonferens. Det är extra glädjande att vi klarar målen inom områden där det är svårt att lyckas, som förskrivning av antibiotika, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för patientsäkerhetsfrågor.

Antalet uthämtade antibiotikarecept i öppen vård har minskat med 10 procent under året. Landstinget uppfyller också målen genom att mäta förekomster av trycksår och överbeläggningar. Pengarna som landstinget får kommer från regeringens överenskommelse om patientsäkerhet med Sveriges kommuner och landsting.

– Tidigare uppskattningar har visat att mer än 600 personer per år i Stockholms län avlider på grund av misstag i vården. Det måste vi fortsätta att arbeta bort genom ständigt förbättrade rutiner. Även i fortsättningen måste vi vara nyskapande i att hitta möjligheter att förbättra partientsäkerheten, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren