Stockholm får 95 miljoner för god patientsäkerhet

Stockholm den 20 december 2013

Stockholms läns landsting får 95 miljoner kronor av staten för att ha uppfyllt mål för arbetet med patientsäkerhet under 2013. Landstinget har bland annat minskat användningen av antibiotika och goda rutiner för information om läkemedel.

Stig Nyman (KD)– Vi satsar mycket på att förbättra patientsäkerheten, bland annat genom informationsmaterial och en årlig patientsäkerhetskonferens. Det är extra glädjande att vi klarar målen inom områden där det är svårt att lyckas, som förskrivning av antibiotika, säger Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för patientsäkerhetsfrågor.

Antalet uthämtade antibiotikarecept i öppen vård har minskat med 10 procent under året. Landstinget uppfyller också målen genom att mäta förekomster av trycksår och överbeläggningar. Pengarna som landstinget får kommer från regeringens överenskommelse om patientsäkerhet med Sveriges kommuner och landsting.

– Tidigare uppskattningar har visat att mer än 600 personer per år i Stockholms län avlider på grund av misstag i vården. Det måste vi fortsätta att arbeta bort genom ständigt förbättrade rutiner. Även i fortsättningen måste vi vara nyskapande i att hitta möjligheter att förbättra partientsäkerheten, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4