Stockholm får ett nät av pendelbåtar

Snabbgående pendelbåt. Foto: SSPA

Stockholm den 23 maj 2014

Nu kommer beslutet om en ny båtlinje mellan Ekerö och Stockholms city. Dessutom kommer pendelbåtar att gå mellan Solna strand och Årstadal samt mellan Kungsholmstorg, Söder mälarstrand och Klara mälarstrand. Ett nät av pendelbåtar på Stockholms vattenvägar kommer att växa fram under de närmaste åren.

Karl Henriksson (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Jag är jätteglad över att Kristdemokraternas pendelbåtspolitik för Mälaren och Saltsjön nu omfattas av hela Alliansen. När nu trafiknämnden beslutar enligt vårt förslag kan vi gå vidare och upphandla båttrafiken, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Trafiknämnden fattar beslut om trafikplikt på pendelbåtslinjerna den 3 juni. Tidigare i vår kom beslut om Ulvsunda-Södersjukhuset och Norr mälarstrand-Söder mälarstrand. Sedan tidigare har SL pendelbåtslinjen Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan. Dessutom har Djurgårdsfärjan blivit en del av SL:s taxesystem.

– Nästa naturliga steg är att pröva eldrivna, snabbgående båtar mellan Ekerö och Stockholm city. Eftersom det här främst handlar om arbetspendling är det viktigt att restiderna är korta och att framdrivningen är miljövänlig, säger Karl Henriksson.

Alliansens pendelbåtsnät beräknas kunna avlasta trafiken till lands när bland annat Slussen byggs om.

– Vi ser början på ett nytt tänk för kollektivtrafiken i Stockholm, där vi med modern teknik kan utnyttja stadens naturliga vattenvägar för att få ett effektivt resande i Stockholms län, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands