Stockholm får ett nät av pendelbåtar

Snabbgående pendelbåt. Foto: SSPA

Stockholm den 23 maj 2014

Nu kommer beslutet om en ny båtlinje mellan Ekerö och Stockholms city. Dessutom kommer pendelbåtar att gå mellan Solna strand och Årstadal samt mellan Kungsholmstorg, Söder mälarstrand och Klara mälarstrand. Ett nät av pendelbåtar på Stockholms vattenvägar kommer att växa fram under de närmaste åren.

Karl Henriksson (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Jag är jätteglad över att Kristdemokraternas pendelbåtspolitik för Mälaren och Saltsjön nu omfattas av hela Alliansen. När nu trafiknämnden beslutar enligt vårt förslag kan vi gå vidare och upphandla båttrafiken, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Trafiknämnden fattar beslut om trafikplikt på pendelbåtslinjerna den 3 juni. Tidigare i vår kom beslut om Ulvsunda-Södersjukhuset och Norr mälarstrand-Söder mälarstrand. Sedan tidigare har SL pendelbåtslinjen Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan. Dessutom har Djurgårdsfärjan blivit en del av SL:s taxesystem.

– Nästa naturliga steg är att pröva eldrivna, snabbgående båtar mellan Ekerö och Stockholm city. Eftersom det här främst handlar om arbetspendling är det viktigt att restiderna är korta och att framdrivningen är miljövänlig, säger Karl Henriksson.

Alliansens pendelbåtsnät beräknas kunna avlasta trafiken till lands när bland annat Slussen byggs om.

– Vi ser början på ett nytt tänk för kollektivtrafiken i Stockholm, där vi med modern teknik kan utnyttja stadens naturliga vattenvägar för att få ett effektivt resande i Stockholms län, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde