Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. Det sker i form av en ny fokusrapport.

12 oktober 2017

Kunskapen om lipödem är fortfarande mycket liten, trots att sjukdomen varit känd sedan 1940-talet. Många kvinnor får utstå onödigt lidande på grund av bristfällig diagnostik och felaktig behandling. Forskningen på området har också halkat efter. Det här vill Alliansen ändra på. Genom att uppmärksamma patientgruppen ska personer med lipödem mötas av en ökad kunskap och förståelse i vården.

– Lipödem är en sjukdom som innebär att onormal fettvävnad lagras. Fettvävnaden är svår att bli av med och för många patienter innebär det svår och ofta livslång smärta. Jag är glad att Stockholm som första landsting tagit fram en fokusrapport. Men vi får inte glömma att det här också är en nationell fråga. Som landstingsråd med ansvar för kvinnosjukvården skulle jag vilja se att Socialstyrelsen tog fram riktlinjer och rekommendationer för behandling, säger Ella Bohlin (KD).

Fokusrapporten beskriver flera viktiga utvecklingsområden. Genom att klargöra kunskapsläget är tanken att hälso- och sjukvården ska bättre på att bemöta och behandla patientgruppen. Fokusrapporten inriktar sig särskilt på:

* Att patienter med lipödem måste få ett bättre bemötande och därför förespråkas utbildningsinsatser riktade mot vårdpersonal.

* Att det är viktigt att patienter erbjuds psykosocialt stöd.

Fokusrapporten för nedladdning >>

Läs mer: Ella Bohlin (KD) om att ta fram fokusrapporten och att sätta kvinnosjukvården högt på agendan >>

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt