Stockholm går i täten för Sveriges forskning

Karolinska Institutet. Foto: Holger Ellgaard (CC BY-SA)

Genom samarbete med Karolinska Institutet ska Stockholm ha klinisk forskning i världsklass.

I dag skriver Kristdemokraternas forskningslandstingsråd Stig Nyman i Dagens Samhälle om Stockholms läns landstings arbete för forskning i världsklass. Stig Nyman och finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) konstaterar att Sverige har halkat efter när det gäller klinisk forskning. Men nu satsas 30 miljoner kronor på ett projekt som gör att huvudstaden går i täten:

I Stockholmsregionen med tillgång till sjukvård och forskning i världsklass har vi ett särskilt ansvar att bidra. Det gör vi genom att tänka nytt, ta initiativ till ambitiösa projekt och dra fördel av varandra med stärkt samarbete.

En stor del av satsningen handlar om projektet 4D. Läs mer om projektet på landstingets webbsajt.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De