Stockholm går i täten för Sveriges forskning

Karolinska Institutet. Foto: Holger Ellgaard (CC BY-SA)

Genom samarbete med Karolinska Institutet ska Stockholm ha klinisk forskning i världsklass.

I dag skriver Kristdemokraternas forskningslandstingsråd Stig Nyman i Dagens Samhälle om Stockholms läns landstings arbete för forskning i världsklass. Stig Nyman och finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) konstaterar att Sverige har halkat efter när det gäller klinisk forskning. Men nu satsas 30 miljoner kronor på ett projekt som gör att huvudstaden går i täten:

I Stockholmsregionen med tillgång till sjukvård och forskning i världsklass har vi ett särskilt ansvar att bidra. Det gör vi genom att tänka nytt, ta initiativ till ambitiösa projekt och dra fördel av varandra med stärkt samarbete.

En stor del av satsningen handlar om projektet 4D. Läs mer om projektet på landstingets webbsajt.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,