Stockholm gör om 3- och 4-årskontrollerna för barn

Besöken där barnavårdscentralerna bedömer barns utveckling ska göras om i Stockholms län. Alliansen skjuter till 11 miljoner för att modernisera 3- och 4-årskontrollerna.

22 september 2017

– I dag genomför BVC besöken på samma sätt som de gjort sedan 1970-talet men sedan dess har vi lärt oss att barns utveckling är mer komplex och att alla barn inte följer samma linje för sin utveckling. Vi vill att varje barn ska mötas utifrån sina förutsättningar och de behov som familjen har, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Några barnavårdscentraler har deltagit i ett projekt för att testa BVC-Elvis, som bland annat är mer individanpassat och gör det lättare att arbeta med fler variationer hos barnen. En nyhet är att föräldern får fylla i en enkät på webben inför besöket.

– Nu gör vi modellen BVC-Elvis permanent och inför den för alla barn i Stockholms län. Det är ett sätt att förstärka BVC och ge fler barn med deras familjer det stöd de behöver, säger Ella Bohlin.

Lyssna på inslag om BVC-Elvis i P4 Stockholmsnytt:

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt