Stockholm ska vara Sveriges bästa landsting för ME/CFS

I dag tisdagen den 12 maj uppmärksammas världen över ME/CFS, den sjukdom som ibland brukar benämnas kroniskt trötthetssyndrom och som drabbar ungefär 40 000 människor i Sverige. Ella Bohlin (KD) är ansvarigt landstingsråd och skriver i dag i Dagens Samhälle tillsammans med övriga Alliansen i landstinget att mer kunskap behövs.

Vi i Stockholms Läns Landsting är överens om att ME/CFS behöver tas på allvar. Många drabbade, liksom deras anhöriga, lider svårt.

Stockholms läns landsting ska nu ta fram ett vårdprogram för ME/CFS. Detta sker i samverkan med andra lämpliga parter. Inte minst behöver vi ha en god dialog med patientorganisationen. Vi behöver med gemensamma krafter skapa förutsättningar för att på bästa sätt ta hand om patienter med denna påfrestande sjukdom.

Under våren öppnar landstinget ett ME-centrum vid Stora Sköndal i södra Stockholm. Vården där kommer att vara biomedicinskt inriktad. Dessutom startar Alliansen i juni vårdvalet för ME/CFS, vilket är ett stort steg för sjukdomens erkännande. Alliansens inriktning är att vården ska vara långsiktig och tätt sammankopplad med forskningen, så att nya rön snabbt kan börja användas i vården.

Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet >>

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos