Stockholm ska vara Sveriges bästa landsting för ME/CFS

I dag tisdagen den 12 maj uppmärksammas världen över ME/CFS, den sjukdom som ibland brukar benämnas kroniskt trötthetssyndrom och som drabbar ungefär 40 000 människor i Sverige. Ella Bohlin (KD) är ansvarigt landstingsråd och skriver i dag i Dagens Samhälle tillsammans med övriga Alliansen i landstinget att mer kunskap behövs.

Vi i Stockholms Läns Landsting är överens om att ME/CFS behöver tas på allvar. Många drabbade, liksom deras anhöriga, lider svårt.

Stockholms läns landsting ska nu ta fram ett vårdprogram för ME/CFS. Detta sker i samverkan med andra lämpliga parter. Inte minst behöver vi ha en god dialog med patientorganisationen. Vi behöver med gemensamma krafter skapa förutsättningar för att på bästa sätt ta hand om patienter med denna påfrestande sjukdom.

Under våren öppnar landstinget ett ME-centrum vid Stora Sköndal i södra Stockholm. Vården där kommer att vara biomedicinskt inriktad. Dessutom startar Alliansen i juni vårdvalet för ME/CFS, vilket är ett stort steg för sjukdomens erkännande. Alliansens inriktning är att vården ska vara långsiktig och tätt sammankopplad med forskningen, så att nya rön snabbt kan börja användas i vården.

Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde