Stockholmare får bäst bröstcancervård

den 30 april 2015

Cancerfondens årliga rapport visar goda siffror för Stockholms läns landsting. När det gäller bröstcancervården ligger Stockholm på första plats i jämförelse med övriga landsting.

– Bröstcancer är den vanligaste cancerdiagnosen bland kvinnor och mycket fokus har riktats mot denna cancerform. Framgångsfaktorer för Stockholms län handlar om tidig diagnostik som utvecklats genom screening, bättre behandling både kirurgisk och hormonell (kemoterapi) samt implementering av forskningsresultat i regionala vårdprogram och utvecklade kvalitetsregister, säger Ella BohElla Bohlin (KD)lin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Lungcancer är den tredje vanligaste cancerdiagnosen i världen och har tidigare varit den vanligaste dödsorsaken bland män. I Sverige har antalet män som insjuknar i lungcancer minskat men det är fortfarande den cancersjukdom som flest personer avlider av. Prognosen är tyvärr sämre än för många andra cancerformer. Stockholms läns landsting har även här i jämförelse mycket goda siffror och ligger i topp, tvåa efter Halland.

– Cancerfondsrapporten visar tydligt att cancervården i Stockholm är väldigt bra. Att få en cancerdiagnos är bland de tyngsta besked en människa kan få och innebär inte bara fysiska påfrestningar utan även psykiska. Därför är det väldigt viktigt att vi minskar de omotiverade väntetiderna. Vi arbetar sedan årsskiftet med standardiserade vårdförlopp, redan i år startas ett pilotprojekt som inkluderar 5 diagnoser och nästa år tar vi ytterligare steg. Att införa standardiserade vårdförlopp kommer i praktiken innebära att vården för en viss diagnos utformas enligt en standardiserad modell. Jag är övertygad om att vården blir ännu tryggare och mer jämlik i och med detta, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och pressbilder:
Roksana Parsan
Pressekreterare (KD)
070-737 45 16

Cancerfondsrapporten tittar på i vilken grad landstingen lever upp till målen i de nationella riktlinjerna för fyra stora cancerdiagnoser: lung-, bröst-, tjock och ändtarmscancer. Den sammanlagda jämförelsen baseras enbart på processindikatorer, alltså i vilken grad landstingen lever upp till det rekommenderade omhändertagandet av patienten som beskrivs i de nationella riktlinjerna

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni