Stockholmare får bäst bröstcancervård

den 30 april 2015

Cancerfondens årliga rapport visar goda siffror för Stockholms läns landsting. När det gäller bröstcancervården ligger Stockholm på första plats i jämförelse med övriga landsting.

– Bröstcancer är den vanligaste cancerdiagnosen bland kvinnor och mycket fokus har riktats mot denna cancerform. Framgångsfaktorer för Stockholms län handlar om tidig diagnostik som utvecklats genom screening, bättre behandling både kirurgisk och hormonell (kemoterapi) samt implementering av forskningsresultat i regionala vårdprogram och utvecklade kvalitetsregister, säger Ella BohElla Bohlin (KD)lin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Lungcancer är den tredje vanligaste cancerdiagnosen i världen och har tidigare varit den vanligaste dödsorsaken bland män. I Sverige har antalet män som insjuknar i lungcancer minskat men det är fortfarande den cancersjukdom som flest personer avlider av. Prognosen är tyvärr sämre än för många andra cancerformer. Stockholms läns landsting har även här i jämförelse mycket goda siffror och ligger i topp, tvåa efter Halland.

– Cancerfondsrapporten visar tydligt att cancervården i Stockholm är väldigt bra. Att få en cancerdiagnos är bland de tyngsta besked en människa kan få och innebär inte bara fysiska påfrestningar utan även psykiska. Därför är det väldigt viktigt att vi minskar de omotiverade väntetiderna. Vi arbetar sedan årsskiftet med standardiserade vårdförlopp, redan i år startas ett pilotprojekt som inkluderar 5 diagnoser och nästa år tar vi ytterligare steg. Att införa standardiserade vårdförlopp kommer i praktiken innebära att vården för en viss diagnos utformas enligt en standardiserad modell. Jag är övertygad om att vården blir ännu tryggare och mer jämlik i och med detta, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och pressbilder:
Roksana Parsan
Pressekreterare (KD)
070-737 45 16

Cancerfondsrapporten tittar på i vilken grad landstingen lever upp till målen i de nationella riktlinjerna för fyra stora cancerdiagnoser: lung-, bröst-, tjock och ändtarmscancer. Den sammanlagda jämförelsen baseras enbart på processindikatorer, alltså i vilken grad landstingen lever upp till det rekommenderade omhändertagandet av patienten som beskrivs i de nationella riktlinjerna

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär