Stockholmare som provåker eldriven pendelbåt kan påverka framtidens trafik

Pressmeddelande den 5 november 2014
Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting

Resenärer med SL-kort kan åka med eldriven pendelbåt nästa vecka. Resultatet av provåkningen kan komma att ligga till grund för en permanent pendelbåtslinje mellan Stockholms city, Gröndal, Lilla Essingen och Solna strand.

Karl Henriksson (KD).– Vi vill att fler ska resa kollektivt och därför vill vi utveckla pendelbåtstrafiken som resenärerna upplever som attraktiv. När stockholmarna provåkte E/S Movitz i september mer än fördubblades antalet resenärer. Nu arbetar vi för att den här pendelbåten ska ingå i SL-kortet och kopplas ihop med de nya linjerna som Alliansen har beslutat om, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna.

Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting följer med spänning Green City Ferries projekt med den privata pendelbåtslinjen mellan Riddarholmen och Solna strand. Under kampanjen den 10–14 november åker den som visar upp SL-kort gratis varje dag.

Gustav Hemming (C).– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående. Genom den här kampanjen får fler stockholmare ta del av den nya spännande eltekniken, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för miljö och sjötrafik.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, KD

Gustaf Arnander
Pressekreterare, C

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde