Stockholmare som provåker eldriven pendelbåt kan påverka framtidens trafik

Pressmeddelande den 5 november 2014
Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting

Resenärer med SL-kort kan åka med eldriven pendelbåt nästa vecka. Resultatet av provåkningen kan komma att ligga till grund för en permanent pendelbåtslinje mellan Stockholms city, Gröndal, Lilla Essingen och Solna strand.

Karl Henriksson (KD).– Vi vill att fler ska resa kollektivt och därför vill vi utveckla pendelbåtstrafiken som resenärerna upplever som attraktiv. När stockholmarna provåkte E/S Movitz i september mer än fördubblades antalet resenärer. Nu arbetar vi för att den här pendelbåten ska ingå i SL-kortet och kopplas ihop med de nya linjerna som Alliansen har beslutat om, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna.

Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting följer med spänning Green City Ferries projekt med den privata pendelbåtslinjen mellan Riddarholmen och Solna strand. Under kampanjen den 10–14 november åker den som visar upp SL-kort gratis varje dag.

Gustav Hemming (C).– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående. Genom den här kampanjen får fler stockholmare ta del av den nya spännande eltekniken, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för miljö och sjötrafik.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, KD

Gustaf Arnander
Pressekreterare, C

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”