Stockholmare som provåker eldriven pendelbåt kan påverka framtidens trafik

Pressmeddelande den 5 november 2014
Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting

Resenärer med SL-kort kan åka med eldriven pendelbåt nästa vecka. Resultatet av provåkningen kan komma att ligga till grund för en permanent pendelbåtslinje mellan Stockholms city, Gröndal, Lilla Essingen och Solna strand.

Karl Henriksson (KD).– Vi vill att fler ska resa kollektivt och därför vill vi utveckla pendelbåtstrafiken som resenärerna upplever som attraktiv. När stockholmarna provåkte E/S Movitz i september mer än fördubblades antalet resenärer. Nu arbetar vi för att den här pendelbåten ska ingå i SL-kortet och kopplas ihop med de nya linjerna som Alliansen har beslutat om, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna.

Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting följer med spänning Green City Ferries projekt med den privata pendelbåtslinjen mellan Riddarholmen och Solna strand. Under kampanjen den 10–14 november åker den som visar upp SL-kort gratis varje dag.

Gustav Hemming (C).– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående. Genom den här kampanjen får fler stockholmare ta del av den nya spännande eltekniken, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för miljö och sjötrafik.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare, KD

Gustaf Arnander
Pressekreterare, C

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor