Stockholms tillgänglighetsarbete uppmärksammas

Bild Humanapris 2014 uppdatEwa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, tog idag emot ett diplom i Stockholms stadshus för Stockholms framgångsrika arbete med tillgänglighetsfrågor. Stockholm är tillgängligast kommun i länet och sjunde mest tillgängliga kommun i Sverige. Pressmeddelande har skickats ut:

Pressmeddelande, 2014-09-08

I Humanas tillgänglighetsbarometer rankas Stockholms stad som sjunde bästa kommun i landet i arbetet med tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Stockholm är bäst i länet och klättrar från 20:e plats förra året. Idag har Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, tagit emot diplom för insatserna.

– Det är positivt att Stockholms stads arbete för ökad tillgänglighet uppmärksammas. Staden har ett viktigt ansvar och också stora möjligheter att förbättra vardagen för personer med funktionsnedsättning. Förbättringsarbetet fortsätter med målet att göra Stockholm till världens mest tillgängliga huvudstad. Stockholms stads Program för delaktighet är ett bra redskap i det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Ewa Samuelsson (KD).

Tillgänglighetsbarometern bygger på en enkät där kommunernas arbete med tillgänglighet undersökts. Kommunerna har svarat på frågor om hur de arbetar med tillgänglighet i styrande dokument, men också om hur tillgängligheten ser ut på exempelvis idrottsanläggningar och uteserveringar.

Ta del av rapporten här:

Markus Nyman, pressekreterare för Ewa Samuelsson (KD)
E-post: markus.nyman@stockholm.se

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde