Stockholms tillgänglighetsarbete uppmärksammas

Bild Humanapris 2014 uppdatEwa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, tog idag emot ett diplom i Stockholms stadshus för Stockholms framgångsrika arbete med tillgänglighetsfrågor. Stockholm är tillgängligast kommun i länet och sjunde mest tillgängliga kommun i Sverige. Pressmeddelande har skickats ut:

Pressmeddelande, 2014-09-08

I Humanas tillgänglighetsbarometer rankas Stockholms stad som sjunde bästa kommun i landet i arbetet med tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Stockholm är bäst i länet och klättrar från 20:e plats förra året. Idag har Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, tagit emot diplom för insatserna.

– Det är positivt att Stockholms stads arbete för ökad tillgänglighet uppmärksammas. Staden har ett viktigt ansvar och också stora möjligheter att förbättra vardagen för personer med funktionsnedsättning. Förbättringsarbetet fortsätter med målet att göra Stockholm till världens mest tillgängliga huvudstad. Stockholms stads Program för delaktighet är ett bra redskap i det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Ewa Samuelsson (KD).

Tillgänglighetsbarometern bygger på en enkät där kommunernas arbete med tillgänglighet undersökts. Kommunerna har svarat på frågor om hur de arbetar med tillgänglighet i styrande dokument, men också om hur tillgängligheten ser ut på exempelvis idrottsanläggningar och uteserveringar.

Ta del av rapporten här:

Markus Nyman, pressekreterare för Ewa Samuelsson (KD)
E-post: markus.nyman@stockholm.se

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik