Stockholms tillgänglighetsarbete uppmärksammas

Bild Humanapris 2014 uppdatEwa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, tog idag emot ett diplom i Stockholms stadshus för Stockholms framgångsrika arbete med tillgänglighetsfrågor. Stockholm är tillgängligast kommun i länet och sjunde mest tillgängliga kommun i Sverige. Pressmeddelande har skickats ut:

Pressmeddelande, 2014-09-08

I Humanas tillgänglighetsbarometer rankas Stockholms stad som sjunde bästa kommun i landet i arbetet med tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Stockholm är bäst i länet och klättrar från 20:e plats förra året. Idag har Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, tagit emot diplom för insatserna.

– Det är positivt att Stockholms stads arbete för ökad tillgänglighet uppmärksammas. Staden har ett viktigt ansvar och också stora möjligheter att förbättra vardagen för personer med funktionsnedsättning. Förbättringsarbetet fortsätter med målet att göra Stockholm till världens mest tillgängliga huvudstad. Stockholms stads Program för delaktighet är ett bra redskap i det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Ewa Samuelsson (KD).

Tillgänglighetsbarometern bygger på en enkät där kommunernas arbete med tillgänglighet undersökts. Kommunerna har svarat på frågor om hur de arbetar med tillgänglighet i styrande dokument, men också om hur tillgängligheten ser ut på exempelvis idrottsanläggningar och uteserveringar.

Ta del av rapporten här:

Markus Nyman, pressekreterare för Ewa Samuelsson (KD)
E-post: markus.nyman@stockholm.se

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat