Stödjer MP och V Nobelcentret?

Erik Slottner (KD)

Pressmeddelande, 2015-09-17

Idag presenterade vänstermajoriteten i Stockholms stad en omarbetad version av Nobelcentret som enligt planerna ska byggas på Blasieholmen.

– Att Socialdemokraterna förespråkar en fyrkantig modernistisk byggnad på en kulturhistoriskt känslig plats förvånar knappast någon. Men att Miljöpartiet och Vänsterpartiet som före valet kritiserade det föreslagna Nobelcentret tycks lägga sig platt för Socialdemokraterna är desto mer uppseendeväckande, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

– Kristdemokraterna stödjer förslaget om att bygga ett Nobelcenter på Blasieholmen. Men arkitekturen kan förbättras avsevärt. Den föreslagna kubliknande byggnaden riskerar att bli ett alltför abrupt inslag i den omkringliggande miljön. Kristdemokraterna anser även att tullhusets bevarande ska beaktas. Det är beklagligt att MP och V nu tycks acceptera att tullhuset tas bort, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län