Stödjer MP rimligare bullerregler?

Erik Slottner (KD)

Ytterligare steg tas nu för att få fram rimliga nivåer kring industribuller i syfte att möjliggöra ökat bostadsbyggande. Förslagen är mycket välkomna. Efter decennier av motstånd tycks Naturvårdsverket ha mjuknat. Nu gäller det bara att Miljöpartiet har tinat upp i samma takt, annars är risken stor att bullerfrågan återigen blir en hämsko för ökat bostadsbyggande i Stockholm.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus samt ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att nämnden ska ge sitt remissvar till Naturvårdsverkets nya vägledning om industribuller.

– Naturvårdsverket föreslår flera förändringar i rätt steg för att mildra kraven när det kommer till industribuller och göra de mer harmoniserade med reglerna för trafikbuller. Förändringsarbetet borde dock gå längre och förvaltningen föreslår också i sitt remissvar att reglerna för industri- och trafikbuller ska harmoniseras ytterligare bland annat vad det gäller gränsvärdena för enkelsidiga lägenheter.

– Frågan är om Miljöpartiet klarar av att ställa sig bakom ett sådant remissvar. Varje steg till lindringar av bullerkraven har frenetiskt motarbetats av Miljöpartiet och de har anklagat förespråkare för att äventyra människors hälsa. Det ska därför bli spännande att se om Miljöpartiet även i denna fråga ska svika sina väljare eller om de väljer att gå emot förvaltningens och Naturvårdverkets remiss.

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik