Stödpersonal ger barnmorskor mer tid under BB-sommaren

För att avlasta förlossningsvården i Stockholm under sommaren rekryterar landstinget undersköterskor, städpersonal och administrativ personal. De ska underlätta för barnmorskorna att få en bättre arbetsmiljö och mer tid med födande kvinnor.

28 april 2016

– När förlossningsenheterna nu rekryterar vårdutbildad personal gör vi en insats för att underlätta arbetet för barnmorskorna. En del av det arbetet handlar om att avlasta vårdpersonalen när det gäller arbetsuppgifter som andra kan utföra. I den situation som förlossningsvården står inför när BB Sophia stänger vill vi minska pressen på förlossningsklinikerna, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Till exempel anställer förlossningsvården på Karolinska Universitetssjukhuset tio undersköterskor. Annan personal ska bland annat utföra administrativa uppgifter och städuppgifter.

– I dag på internationella arbetsmiljödagen vill jag lyfta fram vikten av att alla ska få arbeta på toppen av sin kompetens, med de arbetsuppgifter som våra medarbetare är utbildade för. Vi håller på att ta fram en strategi för kompetensförsörjning i hela landstinget så att läkare, sjuksköterskor och barnmorskor ska få mer tid med patienterna. Barnmorskor och neonatalsjuksköterskor i förlossningsvården ska vara på rätt plats och hjälpa barn att få en bra start i livet, säger Peter Carpelan (M), forsknings- och personallandstingsråd.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär