Stödpersonal ger barnmorskor mer tid under BB-sommaren

För att avlasta förlossningsvården i Stockholm under sommaren rekryterar landstinget undersköterskor, städpersonal och administrativ personal. De ska underlätta för barnmorskorna att få en bättre arbetsmiljö och mer tid med födande kvinnor.

28 april 2016

– När förlossningsenheterna nu rekryterar vårdutbildad personal gör vi en insats för att underlätta arbetet för barnmorskorna. En del av det arbetet handlar om att avlasta vårdpersonalen när det gäller arbetsuppgifter som andra kan utföra. I den situation som förlossningsvården står inför när BB Sophia stänger vill vi minska pressen på förlossningsklinikerna, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Till exempel anställer förlossningsvården på Karolinska Universitetssjukhuset tio undersköterskor. Annan personal ska bland annat utföra administrativa uppgifter och städuppgifter.

– I dag på internationella arbetsmiljödagen vill jag lyfta fram vikten av att alla ska få arbeta på toppen av sin kompetens, med de arbetsuppgifter som våra medarbetare är utbildade för. Vi håller på att ta fram en strategi för kompetensförsörjning i hela landstinget så att läkare, sjuksköterskor och barnmorskor ska få mer tid med patienterna. Barnmorskor och neonatalsjuksköterskor i förlossningsvården ska vara på rätt plats och hjälpa barn att få en bra start i livet, säger Peter Carpelan (M), forsknings- och personallandstingsråd.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde