Stoppa den osunda konkurrensen inom båttrafiken!

– Landstingets skattesubvention av Waxholmsbolagets bidrar till en osund konkurrens mot privata rederier säger Stig Nyman, bitr. finanslandstingsråd.

– Kristdemokraterna vill ersätta dagens långsamma båtlinjer med expressbussar till och från knutpunkter i skärgården, tillexempel Stavsnäs och Vaxholm, Hummelmora och Sollenkroka. Därifrån ska sen små och effektiva pendelbåtar med hög turtäthet avgå. Detta kommer att minska den totala restiden och öka turtätheten i skärgården. Förändringen kommer att öppna marknaden för privata rederier och ge en levande skärgård till glädje för boende och besökande.

– Waxholmsbolaget ska så fort som möjligt uppgå i SL och därmed även SL Access. Istället ska landstingets kollektivtrafik till skärgården vara snabb, smidig och pålitlig. Skattesubventionen av Waxholmsbolagets turistkampanjer måste självfallet upphöra.

– Kristdemokraternas förslag är att snarast tillsätta en utredning för att genomföra vår vision om snabba och konkurrensneutrala förbindelser för skärgårdsborna under nästa mandatperiod.

För mer information:

Stig Nyman
Landstingsråd
mobil. 070-372 34 05

Mats Reimbertsson
mobil. 070-737 45 52

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n