Stoppa den osunda konkurrensen inom båttrafiken!

– Landstingets skattesubvention av Waxholmsbolagets bidrar till en osund konkurrens mot privata rederier säger Stig Nyman, bitr. finanslandstingsråd.

– Kristdemokraterna vill ersätta dagens långsamma båtlinjer med expressbussar till och från knutpunkter i skärgården, tillexempel Stavsnäs och Vaxholm, Hummelmora och Sollenkroka. Därifrån ska sen små och effektiva pendelbåtar med hög turtäthet avgå. Detta kommer att minska den totala restiden och öka turtätheten i skärgården. Förändringen kommer att öppna marknaden för privata rederier och ge en levande skärgård till glädje för boende och besökande.

– Waxholmsbolaget ska så fort som möjligt uppgå i SL och därmed även SL Access. Istället ska landstingets kollektivtrafik till skärgården vara snabb, smidig och pålitlig. Skattesubventionen av Waxholmsbolagets turistkampanjer måste självfallet upphöra.

– Kristdemokraternas förslag är att snarast tillsätta en utredning för att genomföra vår vision om snabba och konkurrensneutrala förbindelser för skärgårdsborna under nästa mandatperiod.

För mer information:

Stig Nyman
Landstingsråd
mobil. 070-372 34 05

Mats Reimbertsson
mobil. 070-737 45 52

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde