Stoppad Södertörnsled katastrof för utvecklingen i södra Stockholm

Pressmeddelande Stockholm den 28 februari 2013

– Att Trafikverket nu beslutar sig för att göra om planeringen av Södertörnsleden från början är en katastrof för utvecklingen i södra Stockholm. Vägen, som binder samman de regionala kärnorna Haninge och Flemingsberg med E4:an och Kungens kurva-Skärholmen, borde ha byggts för tio år sedan. Nu blir den istället försenad i minst fem år till, säger Karl Henriksson, ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län och trafikpolitiker i Stockholms läns landsting.
– Södertörnsleden är en förutsättning för mängder av nya jobb och bostäder i södra Stockholm. Det kan handla om tiotusentals nya bostäder som kan behöva senareläggas, plus mängder av nya arbetsplatser. Även utvecklingen av Norviks hamn i Nynäshamn riskerar att påverkas negativt av dagens besked, konstaterar Karl Henriksson.
– Södertörnsleden behövs för att kunna skapa effektiva tvärförbindelser för kollektivtrafiken, en av de stora bristerna med dagens SL-trafik. Jag är också orolig för ambulanstransporterna till Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge om inte vägen byggs snart, avslutar Karl Henriksson.
Fakta:
Trafikverket begär hos regeringen att få göra om planeringen av Södertörnsleden, som planerats sedan 1990-talet och hade beräknad byggstart i år. Södertörnsleden är en planerad tvärförbindelse i södra Stockholms län som ska binda samman E4/ E20 vid Vårby med väg 73 vid Jordbro.

För mer information:
Karl Henriksson
Mobil: 070 – 828 24 62
Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
mobil. 070 737 41 51

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde