Stoppad Södertörnsled katastrof för utvecklingen i södra Stockholm

Pressmeddelande Stockholm den 28 februari 2013

– Att Trafikverket nu beslutar sig för att göra om planeringen av Södertörnsleden från början är en katastrof för utvecklingen i södra Stockholm. Vägen, som binder samman de regionala kärnorna Haninge och Flemingsberg med E4:an och Kungens kurva-Skärholmen, borde ha byggts för tio år sedan. Nu blir den istället försenad i minst fem år till, säger Karl Henriksson, ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län och trafikpolitiker i Stockholms läns landsting.
– Södertörnsleden är en förutsättning för mängder av nya jobb och bostäder i södra Stockholm. Det kan handla om tiotusentals nya bostäder som kan behöva senareläggas, plus mängder av nya arbetsplatser. Även utvecklingen av Norviks hamn i Nynäshamn riskerar att påverkas negativt av dagens besked, konstaterar Karl Henriksson.
– Södertörnsleden behövs för att kunna skapa effektiva tvärförbindelser för kollektivtrafiken, en av de stora bristerna med dagens SL-trafik. Jag är också orolig för ambulanstransporterna till Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge om inte vägen byggs snart, avslutar Karl Henriksson.
Fakta:
Trafikverket begär hos regeringen att få göra om planeringen av Södertörnsleden, som planerats sedan 1990-talet och hade beräknad byggstart i år. Södertörnsleden är en planerad tvärförbindelse i södra Stockholms län som ska binda samman E4/ E20 vid Vårby med väg 73 vid Jordbro.

För mer information:
Karl Henriksson
Mobil: 070 – 828 24 62
Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
mobil. 070 737 41 51

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,