Stoppad Södertörnsled katastrof för utvecklingen i södra Stockholm

Kristdemokraterna
Stockholms läns landsting
Pressmeddelande Stockholm den 28 februari 2013

– Att Trafikverket nu beslutar sig för att göra om planeringen av Södertörnsleden från början är en katastrof för utvecklingen i södra Stockholm. Vägen, som binder samman de regionala kärnorna Haninge och Flemingsberg med E4:an och Kungens kurva-Skärholmen, borde ha byggts för tio år sedan. Nu blir den istället försenad i minst fem år till, säger Karl Henriksson, ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län och trafikpolitiker i Stockholms läns landsting.

– Södertörnsleden är en förutsättning för mängder av nya jobb och bostäder i södra Stockholm. Det kan handla om tiotusentals nya bostäder som kan behöva senareläggas, plus mängder av nya arbetsplatser. Även utvecklingen av Norviks hamn i Nynäshamn riskerar att påverkas negativt av dagens besked, konstaterar Karl Henriksson.

– Södertörnsleden behövs för att kunna skapa effektiva tvärförbindelser för kollektivtrafiken, en av de stora bristerna med dagens SL-trafik. Jag är också orolig för ambulanstransporterna till Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge om inte vägen byggs snart, avslutar Karl Henriksson.

Fakta:
Trafikverket begär hos regeringen att få göra om planeringen av Södertörnsleden, som planerats sedan 1990-talet och hade beräknad byggstart i år. Södertörnsleden är en planerad tvärförbindelse i södra Stockholms län som ska binda samman E4/ E20 vid Vårby med väg 73 vid Jordbro.

För mer information:
Karl Henriksson
Mobil: 070 – 828 24 62

Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
mobil. 070 737 41 51

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren