Stoppet av Förbifarten ett sorgligt slöseri

Regeringens frysning av Förbifart Stockholm kostade ungefär 170 miljoner kronor, enligt Trafikverket. Enligt ABC försenades projektet med sex månader. Pengarna och tiden kommer inte att komma tillbaka.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Haveriet från regeringen har gett ett sorgligt slöseri med våra gemensamma medel, samtidigt som jag varje dag ser hur vi till exempel behöver mer utbildad vårdpersonal. De 170 miljonerna hade räckt till hela utbildningen för 130 läkare, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd i Stockholm.

Alliansen i Stockholms läns landsting ville inte riva upp den tidigare överenskommelsen kring Förbifart Stockholm och utbyggnad av tunnelbanan, eftersom man inte ville äventyra de nödvändiga satsningarna.

– Vi varnade för de ekonomiska konsekvenserna av att Socialdemokraterna frös bygget, och nu ser vi resultatet. Jag är glad över att bygget har kommit igång igen men alldeles för mycket pengar hann kastas i sjön på grund av en dåligt förberett, historiskt svagt regeringsunderlag, säger Ella Bohlin.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,