Stort steg mot nät av pendelbåtar och ny spårväg

Spårväg City. Foto: "kaffeeinstein"/Flickr (CC BY-SA)

– I dag har Stockholm tagit ett stort steg mot både en ny central spårvägslinje genom Stockholm och ett nät av pendelbåtar. För oss kristdemokrater innebär det att två viktiga vallöften kommer närmare att uppfyllas.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av dagens beslut om en ny stomnätsplan för kollektivtrafiken i Stockholms län. Enligt planen ska arbetet med att ersätta linje 4 med spårväg prioriteras.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill att spårvägsutbyggnaden börjar i etapper så snart som möjligt. Det är glädjande att fler partier nu vill vara med och genomföra Kristdemokraternas trafikförslag, så att restiderna blir kortare, nya tvärförbindelser blir till och människor får lättare att få ihop sina liv, säger Karl Henriksson.

I 2015 års stomnätsplan ska pendelbåtstrafiken arbetas in för att så småningom ingå i stomtrafiken i Stockholm.

– Alliansen arbetar fram ett pendelbåtsnät på Saltsjön och Mälaren, så att arbetspendlare har tillgång till effektiva transporter på Stockholms naturliga vattenvägar. Succén Sjövägen, som Kristdemokraterna tog initiativ till, är det tydligaste exemplet. Stomnätsplanen sträcker sig till 2030, och då räknar vi med ett väl utbyggt pendelbåtsnät på Stockholms inre vatten, säger Karl Henriksson.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde