Stort steg mot nät av pendelbåtar och ny spårväg

Spårväg City. Foto: "kaffeeinstein"/Flickr (CC BY-SA)

– I dag har Stockholm tagit ett stort steg mot både en ny central spårvägslinje genom Stockholm och ett nät av pendelbåtar. För oss kristdemokrater innebär det att två viktiga vallöften kommer närmare att uppfyllas.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, med anledning av dagens beslut om en ny stomnätsplan för kollektivtrafiken i Stockholms län. Enligt planen ska arbetet med att ersätta linje 4 med spårväg prioriteras.

Karl Henriksson (KD)– Vi vill att spårvägsutbyggnaden börjar i etapper så snart som möjligt. Det är glädjande att fler partier nu vill vara med och genomföra Kristdemokraternas trafikförslag, så att restiderna blir kortare, nya tvärförbindelser blir till och människor får lättare att få ihop sina liv, säger Karl Henriksson.

I 2015 års stomnätsplan ska pendelbåtstrafiken arbetas in för att så småningom ingå i stomtrafiken i Stockholm.

– Alliansen arbetar fram ett pendelbåtsnät på Saltsjön och Mälaren, så att arbetspendlare har tillgång till effektiva transporter på Stockholms naturliga vattenvägar. Succén Sjövägen, som Kristdemokraterna tog initiativ till, är det tydligaste exemplet. Stomnätsplanen sträcker sig till 2030, och då räknar vi med ett väl utbyggt pendelbåtsnät på Stockholms inre vatten, säger Karl Henriksson.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De