Studiebesök hos Redderi Ressel

För att få mer kunskap om pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar besökte bl.a. Michael Stjernström, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden, Karl Henriksson, ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen tillsammans med Ewa Samuelsson, bitträdande socialborgarråd i Stockholms stadshus.

Rederi Ressel har tre fartyg i trafik på Stockholms inre vattenvägar. Alla tre har lågemissonsmotorer och körs på miljödiesel. M/S LOTTEN och M/S LISEN har även katalysatorer installerade.

M/S EMELIE går i kommersiell säsongstrafik mellan Hammarby Sjöstad och Nybrokajen samt alla helger fram till jul. Färjan EMELIE får ta upp till 170 passagerare och är handikappanpassad. Det är lätt för en rullstolsburen att själv röra sig ombord. På färjan finns alltid en däcksman som hjälper till vid av- och påstigning. Det är dessutom gott om plats för barnvagnar och cyklar.

M/S LOTTEN går i trafik för Stockholms stad mellan Södermalm och Henriksdalshamnen samt är reservfartyg för M/S LISEN. M/S LOTTEN kan ta 120 passagerare. Trafiken betalas helt av Stockholms stad och är därmed kostnadsfri för resenärerna.

Att utveckla pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar är en av Kristdemokraternas viktigaste frågor inom kollektivtrafiken. För att kunna ge pendelbåtstrafiken långsiktiga förutsättningar att utvecklas behöver kajer i Stockholmsregionen utrustas med väderskydd, cykelparkeringar och hyrcyklar. Under de senaste åren har flera partier i landstinget börjat få upp ögonen för pendelbåtstrafik. Kristdemokraterna ser därför an framtiden med stor tillförsikt. Snart är det vår och islossningen för pendelbåtstrafiken har i både bildlig och bokstavlig mening börjat.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde