Studiebesök hos Redderi Ressel

För att få mer kunskap om pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar besökte bl.a. Michael Stjernström, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden, Karl Henriksson, ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen tillsammans med Ewa Samuelsson, bitträdande socialborgarråd i Stockholms stadshus.

Rederi Ressel har tre fartyg i trafik på Stockholms inre vattenvägar. Alla tre har lågemissonsmotorer och körs på miljödiesel. M/S LOTTEN och M/S LISEN har även katalysatorer installerade.

M/S EMELIE går i kommersiell säsongstrafik mellan Hammarby Sjöstad och Nybrokajen samt alla helger fram till jul. Färjan EMELIE får ta upp till 170 passagerare och är handikappanpassad. Det är lätt för en rullstolsburen att själv röra sig ombord. På färjan finns alltid en däcksman som hjälper till vid av- och påstigning. Det är dessutom gott om plats för barnvagnar och cyklar.

M/S LOTTEN går i trafik för Stockholms stad mellan Södermalm och Henriksdalshamnen samt är reservfartyg för M/S LISEN. M/S LOTTEN kan ta 120 passagerare. Trafiken betalas helt av Stockholms stad och är därmed kostnadsfri för resenärerna.

Att utveckla pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar är en av Kristdemokraternas viktigaste frågor inom kollektivtrafiken. För att kunna ge pendelbåtstrafiken långsiktiga förutsättningar att utvecklas behöver kajer i Stockholmsregionen utrustas med väderskydd, cykelparkeringar och hyrcyklar. Under de senaste åren har flera partier i landstinget börjat få upp ögonen för pendelbåtstrafik. Kristdemokraterna ser därför an framtiden med stor tillförsikt. Snart är det vår och islossningen för pendelbåtstrafiken har i både bildlig och bokstavlig mening börjat.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De