Studiebesök hos Redderi Ressel

För att få mer kunskap om pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar besökte bl.a. Michael Stjernström, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden, Karl Henriksson, ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen tillsammans med Ewa Samuelsson, bitträdande socialborgarråd i Stockholms stadshus.

Rederi Ressel har tre fartyg i trafik på Stockholms inre vattenvägar. Alla tre har lågemissonsmotorer och körs på miljödiesel. M/S LOTTEN och M/S LISEN har även katalysatorer installerade.

M/S EMELIE går i kommersiell säsongstrafik mellan Hammarby Sjöstad och Nybrokajen samt alla helger fram till jul. Färjan EMELIE får ta upp till 170 passagerare och är handikappanpassad. Det är lätt för en rullstolsburen att själv röra sig ombord. På färjan finns alltid en däcksman som hjälper till vid av- och påstigning. Det är dessutom gott om plats för barnvagnar och cyklar.

M/S LOTTEN går i trafik för Stockholms stad mellan Södermalm och Henriksdalshamnen samt är reservfartyg för M/S LISEN. M/S LOTTEN kan ta 120 passagerare. Trafiken betalas helt av Stockholms stad och är därmed kostnadsfri för resenärerna.

Att utveckla pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar är en av Kristdemokraternas viktigaste frågor inom kollektivtrafiken. För att kunna ge pendelbåtstrafiken långsiktiga förutsättningar att utvecklas behöver kajer i Stockholmsregionen utrustas med väderskydd, cykelparkeringar och hyrcyklar. Under de senaste åren har flera partier i landstinget börjat få upp ögonen för pendelbåtstrafik. Kristdemokraterna ser därför an framtiden med stor tillförsikt. Snart är det vår och islossningen för pendelbåtstrafiken har i både bildlig och bokstavlig mening börjat.

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,