Superanläggning ska ha plats för 1 700 forskare

Biomedicum. Skiss: Berg Arkitektkontor/Arkitektfirmaet C.F. Møller

I dag tas första spadtaget för den toppmoderna forskningsanläggningen Biomedicum vid Karolinska Institutet. Laboratoriet är utvecklat för experimentell medicinsk forskning och kommer att rymma 1 700 forskare och annan personal på 80 000 kvadratmeter.

Målet är förstås att öka förutsättningarna för att Stockholm ska ha medicinsk forskning i världsklass. Några forskningsområden som kommer att finnas på Biomedicum är cell- och molekylärbiologi, fysiologi, farmakologi, mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, medicinsk biokemi, biofysik samt neurovetenskap. Genom att samla många forskningsinstitutioner på samma ställe kan dyr utrustning användas gemensamt.

Stig Nyman (KD)Forskningslandstingsrådet Stig Nyman (KD) gläds åt byggandet av anläggningen, som kommer att ha direktförbindelse med Nya Karolinska Solna.

– Sextio procent av all medicinsk forskning sker i Stockholm. Det är väldigt välkommet att staten gör den här satsningen i utökat samarbete med Stockholms läns landsting. Vi vill vara en ledande life science-region i världen, säger han.

Forskningsminister Jan Björklund inviger byggandet under dagen. Satsningen kostar 3,5 miljarder och beräknas stå klar 2018.

Akademiska hus berättar mer om byggprojektet >>

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt