Svagt stöd för att stoppa privata akutsjukhus

den 30 mars 2015

Regeringens planer på att införa en lag som stoppar möjligheten att driva akutsjukhus i annan regi än det offentliga får stöd av var tredje väljare. I Stockholmsregionen tycker 50 % att förslaget är dåligt. Det visar en färsk opinionsundersökning från Yougov som Kristdemokraterna låtit beställa.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det är viktigt att regeringen stiftar lagar med medborgarnas bästa för ögonen. I Stockholm har befolkningen haft möjlighet att ta del av privat vård, och vi kan se att det avspeglar sig i attityden till att privatisera exempelvis Danderyds sjukhus. Jag tror att motståndet är utbrett mot förmynderi ovanifrån i syfte att hindra mångfald och valfrihet, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

Alliansen har beslutat att utreda en privatisering av ett akutsjukhus i Stockholms län, med motiveringen att privatdrivna S:t Görans sjukhus har visat sig vara mer effektivt i att ge vård än de andra sjukhusen.

– Vi kristdemokrater står bakom beslutet eftersom vi vill ge patienterna bästa möjliga vård och ta ansvar för landstingets ekonomi. De mätningar vi gör regelbundet visar att S:t Görans sjukhus uppfyller vårdgarantin till störst del av samtliga akutsjukhus i landstinget. Sjukhuset ligger också bra till när det gäller tillgänglighet till akuten och har en lägre andel sjukhusrelaterade infektioner, säger Ella Bohlin.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 17–19 mars 2015 har sammanlagt 1 013 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor över 18 år i Sverige. 230 av de intervjuade kommer från Stockholmsregionen.

För mer information:
Simon Olsson
simon.olsson@kristdemokraterna.se
070-737 45 16

Ella Bohlin skriver också i Dagens Samhälle: ”Oroande att Wikström vill stoppa privata sjukhus” >>

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion