Svagt stöd för att stoppa privata akutsjukhus

den 30 mars 2015

Regeringens planer på att införa en lag som stoppar möjligheten att driva akutsjukhus i annan regi än det offentliga får stöd av var tredje väljare. I Stockholmsregionen tycker 50 % att förslaget är dåligt. Det visar en färsk opinionsundersökning från Yougov som Kristdemokraterna låtit beställa.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det är viktigt att regeringen stiftar lagar med medborgarnas bästa för ögonen. I Stockholm har befolkningen haft möjlighet att ta del av privat vård, och vi kan se att det avspeglar sig i attityden till att privatisera exempelvis Danderyds sjukhus. Jag tror att motståndet är utbrett mot förmynderi ovanifrån i syfte att hindra mångfald och valfrihet, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

Alliansen har beslutat att utreda en privatisering av ett akutsjukhus i Stockholms län, med motiveringen att privatdrivna S:t Görans sjukhus har visat sig vara mer effektivt i att ge vård än de andra sjukhusen.

– Vi kristdemokrater står bakom beslutet eftersom vi vill ge patienterna bästa möjliga vård och ta ansvar för landstingets ekonomi. De mätningar vi gör regelbundet visar att S:t Görans sjukhus uppfyller vårdgarantin till störst del av samtliga akutsjukhus i landstinget. Sjukhuset ligger också bra till när det gäller tillgänglighet till akuten och har en lägre andel sjukhusrelaterade infektioner, säger Ella Bohlin.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 17–19 mars 2015 har sammanlagt 1 013 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor över 18 år i Sverige. 230 av de intervjuade kommer från Stockholmsregionen.

För mer information:
Simon Olsson
simon.olsson@kristdemokraterna.se
070-737 45 16

Ella Bohlin skriver också i Dagens Samhälle: ”Oroande att Wikström vill stoppa privata sjukhus” >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4