Svagt stöd för att stoppa privata akutsjukhus

den 30 mars 2015

Regeringens planer på att införa en lag som stoppar möjligheten att driva akutsjukhus i annan regi än det offentliga får stöd av var tredje väljare. I Stockholmsregionen tycker 50 % att förslaget är dåligt. Det visar en färsk opinionsundersökning från Yougov som Kristdemokraterna låtit beställa.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det är viktigt att regeringen stiftar lagar med medborgarnas bästa för ögonen. I Stockholm har befolkningen haft möjlighet att ta del av privat vård, och vi kan se att det avspeglar sig i attityden till att privatisera exempelvis Danderyds sjukhus. Jag tror att motståndet är utbrett mot förmynderi ovanifrån i syfte att hindra mångfald och valfrihet, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

Alliansen har beslutat att utreda en privatisering av ett akutsjukhus i Stockholms län, med motiveringen att privatdrivna S:t Görans sjukhus har visat sig vara mer effektivt i att ge vård än de andra sjukhusen.

– Vi kristdemokrater står bakom beslutet eftersom vi vill ge patienterna bästa möjliga vård och ta ansvar för landstingets ekonomi. De mätningar vi gör regelbundet visar att S:t Görans sjukhus uppfyller vårdgarantin till störst del av samtliga akutsjukhus i landstinget. Sjukhuset ligger också bra till när det gäller tillgänglighet till akuten och har en lägre andel sjukhusrelaterade infektioner, säger Ella Bohlin.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 17–19 mars 2015 har sammanlagt 1 013 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor över 18 år i Sverige. 230 av de intervjuade kommer från Stockholmsregionen.

För mer information:
Simon Olsson
simon.olsson@kristdemokraterna.se
070-737 45 16

Ella Bohlin skriver också i Dagens Samhälle: ”Oroande att Wikström vill stoppa privata sjukhus” >>

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning