Svagt stöd för att stoppa privata akutsjukhus

den 30 mars 2015

Regeringens planer på att införa en lag som stoppar möjligheten att driva akutsjukhus i annan regi än det offentliga får stöd av var tredje väljare. I Stockholmsregionen tycker 50 % att förslaget är dåligt. Det visar en färsk opinionsundersökning från Yougov som Kristdemokraterna låtit beställa.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det är viktigt att regeringen stiftar lagar med medborgarnas bästa för ögonen. I Stockholm har befolkningen haft möjlighet att ta del av privat vård, och vi kan se att det avspeglar sig i attityden till att privatisera exempelvis Danderyds sjukhus. Jag tror att motståndet är utbrett mot förmynderi ovanifrån i syfte att hindra mångfald och valfrihet, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

Alliansen har beslutat att utreda en privatisering av ett akutsjukhus i Stockholms län, med motiveringen att privatdrivna S:t Görans sjukhus har visat sig vara mer effektivt i att ge vård än de andra sjukhusen.

– Vi kristdemokrater står bakom beslutet eftersom vi vill ge patienterna bästa möjliga vård och ta ansvar för landstingets ekonomi. De mätningar vi gör regelbundet visar att S:t Görans sjukhus uppfyller vårdgarantin till störst del av samtliga akutsjukhus i landstinget. Sjukhuset ligger också bra till när det gäller tillgänglighet till akuten och har en lägre andel sjukhusrelaterade infektioner, säger Ella Bohlin.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 17–19 mars 2015 har sammanlagt 1 013 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor över 18 år i Sverige. 230 av de intervjuade kommer från Stockholmsregionen.

För mer information:
Simon Olsson
simon.olsson@kristdemokraterna.se
070-737 45 16

Ella Bohlin skriver också i Dagens Samhälle: ”Oroande att Wikström vill stoppa privata sjukhus” >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde