Svårt att stoppa besparingar som inte finns

Budget med satsningar för Stockholms läns landsting 2014.

Det kommer helt befängda anklagelser om nedskärningar inom hälso- och sjukvården i Stockholm. Senast talade Socialdemokraterna och Miljöpartiet i P4 Stockholm om att stoppa ”landstingets hårda besparingar”.

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet senast styrde över Stockholms läns landsting ströp de resurserna till sjukvården drastiskt. Den sista rödgröna budgeten 2006 innebar mindre pengar till sjukvården än både 2005 och 2004. Där har vi själva definitionen av en besparing.

2006 budgeterade Socialdemokraterna 35 089 miljoner kronor till hälso- och sjukvårdsutskottet. 2014 budgeterar Alliansen 49 472 miljoner. Det är en ökning med 41 procent jämfört med senast det var rödgrönt styre.

De senaste åren har Alliansen ökat satsningen på sjukvård. Det gäller även när man tar hänsyn till inflation och befolkningsökning. Så här har ökningarna sett ut:
+ 3,7 % år 2014
+ 3,0 % år 2013
+ 3,8 % år 2012
+ 3,7 % år 2011
+ 3,2 % år 2010
+ 4,8 % år 2009
+ 5 % år 2008
+ 6,2 % år 2007.

För att sammanfatta: Alliansen har inte dragit ner på sjukvården ett enda år sedan vi kom till makten, till skillnad från S, MP och V, som genomförde stora neddragningar 2002–2006, med bland annat stängda BB. Socialdemokraternas senaste budgetförslag avvek med 0,13 procent från Alliansens budget. När Helene Hellmark Knutsson (S) och Helene Öberg (MP) gastar om neddragningar är det ett tydligt exempel på hyckleri.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4