Svårt att stoppa besparingar som inte finns

Budget med satsningar för Stockholms läns landsting 2014.

Det kommer helt befängda anklagelser om nedskärningar inom hälso- och sjukvården i Stockholm. Senast talade Socialdemokraterna och Miljöpartiet i P4 Stockholm om att stoppa ”landstingets hårda besparingar”.

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet senast styrde över Stockholms läns landsting ströp de resurserna till sjukvården drastiskt. Den sista rödgröna budgeten 2006 innebar mindre pengar till sjukvården än både 2005 och 2004. Där har vi själva definitionen av en besparing.

2006 budgeterade Socialdemokraterna 35 089 miljoner kronor till hälso- och sjukvårdsutskottet. 2014 budgeterar Alliansen 49 472 miljoner. Det är en ökning med 41 procent jämfört med senast det var rödgrönt styre.

De senaste åren har Alliansen ökat satsningen på sjukvård. Det gäller även när man tar hänsyn till inflation och befolkningsökning. Så här har ökningarna sett ut:
+ 3,7 % år 2014
+ 3,0 % år 2013
+ 3,8 % år 2012
+ 3,7 % år 2011
+ 3,2 % år 2010
+ 4,8 % år 2009
+ 5 % år 2008
+ 6,2 % år 2007.

För att sammanfatta: Alliansen har inte dragit ner på sjukvården ett enda år sedan vi kom till makten, till skillnad från S, MP och V, som genomförde stora neddragningar 2002–2006, med bland annat stängda BB. Socialdemokraternas senaste budgetförslag avvek med 0,13 procent från Alliansens budget. När Helene Hellmark Knutsson (S) och Helene Öberg (MP) gastar om neddragningar är det ett tydligt exempel på hyckleri.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning