Svårt att stoppa besparingar som inte finns

Budget med satsningar för Stockholms läns landsting 2014.

Det kommer helt befängda anklagelser om nedskärningar inom hälso- och sjukvården i Stockholm. Senast talade Socialdemokraterna och Miljöpartiet i P4 Stockholm om att stoppa ”landstingets hårda besparingar”.

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet senast styrde över Stockholms läns landsting ströp de resurserna till sjukvården drastiskt. Den sista rödgröna budgeten 2006 innebar mindre pengar till sjukvården än både 2005 och 2004. Där har vi själva definitionen av en besparing.

2006 budgeterade Socialdemokraterna 35 089 miljoner kronor till hälso- och sjukvårdsutskottet. 2014 budgeterar Alliansen 49 472 miljoner. Det är en ökning med 41 procent jämfört med senast det var rödgrönt styre.

De senaste åren har Alliansen ökat satsningen på sjukvård. Det gäller även när man tar hänsyn till inflation och befolkningsökning. Så här har ökningarna sett ut:
+ 3,7 % år 2014
+ 3,0 % år 2013
+ 3,8 % år 2012
+ 3,7 % år 2011
+ 3,2 % år 2010
+ 4,8 % år 2009
+ 5 % år 2008
+ 6,2 % år 2007.

För att sammanfatta: Alliansen har inte dragit ner på sjukvården ett enda år sedan vi kom till makten, till skillnad från S, MP och V, som genomförde stora neddragningar 2002–2006, med bland annat stängda BB. Socialdemokraternas senaste budgetförslag avvek med 0,13 procent från Alliansens budget. När Helene Hellmark Knutsson (S) och Helene Öberg (MP) gastar om neddragningar är det ett tydligt exempel på hyckleri.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde