Stockholms succé med avgiftsfri mammografi införs i hela landet

Mammografi blir avgiftsfri i hela landet efter framgångarna i Stockholms läns landsting. Sedan avgiften togs bort 2012 har 6 000 fler kvinnor undersökts.

Ella Bohlin (KD)– Det är roligt att Stockholm kan visa vägen för cancervården och kvinnors hälsa. När fler kvinnor deltar i screeningen kan vi förbättra cancervården för alla. Vi har speciellt kunnat se att fler utlandsfödda kvinnor har gått på mammografiundersökning sedan vi tog bort avgiften, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården i Stockholms län.

Enligt regeringen ska mammografiscreening för att upptäcka bröstcancer bli avgiftsfri från och med 1 juli. När Alliansen tog bort avgiften i Stockholm ledde det till att antalet kvinnor som hörsammade kallelsen ökade med tre procent. Det motsvarar ungefär 30 upptäckbara fall av bröstcancer.

Avgiftsfri mammografi får fler att undersöka sig >>

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos