Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentuna och staten. Parterna har kommit överens om historiska satsningar på kollektivtrafiken och över 100 000 nya bostäder i Stockholmsregionen. Sammantaget satsas 30,2 miljarder kronor.

– Nu finns förutsättningarna för en kraftig boost åt tillväxten i södra Stockholm. Spårväg syd gör att familjer får lättare att få ihop livspusslet. De nya bostäderna gör att fler får någonstans att bo. På sikt skapar satsningarna fler jobb och tillväxt, speciellt när vi tänker på att tunnelbanan till Skärholmen får utökad kapacitet och att en ny tunnelbana byggs till Älvsjö,  säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen i Stockholms läns landsting.

– Nu blir det lättare för Stockholms familjer att få vardagen att gå ihop. Vi prioriterar de byggprojekt som ger största möjliga nytta för framtida generationer. Med fler bostäder och kollektivtrafik talar allt för att vi kommer att få se en kraftig tillväxt på lång sikt, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd och gruppledare.

I överenskommelsen ingår:

Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex stationer för 12,6 miljarder kronor
En ny tunnelbana kommer byggas mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den nya tunnelbanan kommer få sex nya stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Tunnelbanan kommer att kopplas samman med röda linjen vid Liljeholmen. Projektstart för tunnelbanan planeras till år 2022.

Förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan för 7,1 miljarder kronor
Roslagsbanan förlängs från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Projektstart för förlängningen av Roslagsbanan planeras till år 2026.

Spårväg Syd mellan Flemingsberg och Älvsjö för 4,2 miljarder kronor
Ny spårväg kommer byggas ut mellan Flemingsberg och Älvsjö. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Spårväg syd planeras projektstarta 2024.

Ny tunnelbanestation i Hagalund för 1,2 miljarder kronor
En ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden kommer byggas. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen och kommer enligt nu gällande tidplan vara klar år 2024.

Sammanlagt 100 370 bostäder
Kopplat till kollektivtrafiksatsningarna ovan kommer 100 370 bostäder att byggas fram till 2035 i Stockholmsregionen.

De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 25,1 miljarder kronor. Parterna bidrar gemensamt till finansieringen. Staten står för cirka 63 procent, det vill säga 15,9 miljarder kronor. Kommunerna står för cirka 24 procent, alltså 6,1 miljarder kr och landstinget står för 12 procent vilket motsvarar 3,05 miljarder kronor.

Statens finansiering består dels av bidrag baserat på kommunernas bostadsåtagande, dels av justerad trängselskatt. Kommunernas medfinansiering är kopplad till värdeökning på bostäder, Landstingets finansiering baseras på restidsnytta.

Utöver investeringskostnaden står Landstinget för fordon och depåer till ett värde av 5,1 miljarder. Sammantaget är kostnaden för de fyra kollektivtrafikobjekten inklusive fordon och depåer 30,2 miljarder kronor.

Samtliga kollektivtrafikobjekt kommer att vara projektstartade senast år 2026.

Fakta om utbyggnaden av kollektivtrafiken
Tunnelbanan: 6 nya stationer 9,7 km
Spårväg syd: 16 nya hållplatser 17 km
Roslagsbanan: 2 nya stationer 4 km