Szyber/Slottner i Expressen om extremism

Idag har Erik Slottner och Caroline Szyber en slutreplik publicerad i Expressen i debatten med Miljöpartiet om våldsbejakande islamistisk extremism:

Islamistisk extremism är största utmaningen

Ewa Larsson (MP), tf. socialborgarråd, menar att det är fel att införa åtgärder för att motarbeta just våldsbejakande islamism. Extremism kan yttra sig på skilda sätt och grunda sig i olika ideologier och trosuppfattningar, enligt argumentationen.

Självfallet finns en rad skilda utmaningar, hot och anti-demokratiska rörelser som samhället kraftfullt ska motarbeta. Detta sker delvis redan, i form av till exempel exit-verksamhet som specifikt arbetar med nazister och högerextremister. Det går dock inte att förneka att den stora utmaningen i dagsläget består i att motverka våldsbejakande islamistisk extremism. Om detta är terrorforskarna överens. Det behövs därmed specifika insatser mot även denna typ av organisationer och grupper.

Ewa Larsson menar att alliansen inte prioriterat frågan om våldsbejakande extremism. Samtidigt lyfter hon betydelsen av att Mona Sahlin numera är nationell samordnare. Hon tycks glömma att det var alliansen som utsåg Sahlin till detta uppdrag.

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm ska ta fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism. Kan vi räkna med en tydlig strategi med skarpa förslag? Våra förhoppningar är dessvärre inte alltför höga, då repliken varken innehåller några nya förslag på åtgärder eller kommenterar våra förslag.

Hur ser de rödgrönrosa partierna på att inrätta ett länsgemensamt centrum som jobbar med avhopparverksamhet? Är det en bra idé att införa en hjälplinje dit man kan vända sig om en anhörig eller vän radikaliseras? Är ett samverkansorgan mellan skola, polis, socialtjänst, fritidsgårdar och säkerhetspolis en framkomlig väg?

Erik Slottner (KD) Gruppledare, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus
Caroline Szyber (KD) Riksdagsledamot, Stockholms stad​

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde