Szyber/Slottner i Expressen om extremism

Idag har Erik Slottner och Caroline Szyber en slutreplik publicerad i Expressen i debatten med Miljöpartiet om våldsbejakande islamistisk extremism:

Islamistisk extremism är största utmaningen

Ewa Larsson (MP), tf. socialborgarråd, menar att det är fel att införa åtgärder för att motarbeta just våldsbejakande islamism. Extremism kan yttra sig på skilda sätt och grunda sig i olika ideologier och trosuppfattningar, enligt argumentationen.

Självfallet finns en rad skilda utmaningar, hot och anti-demokratiska rörelser som samhället kraftfullt ska motarbeta. Detta sker delvis redan, i form av till exempel exit-verksamhet som specifikt arbetar med nazister och högerextremister. Det går dock inte att förneka att den stora utmaningen i dagsläget består i att motverka våldsbejakande islamistisk extremism. Om detta är terrorforskarna överens. Det behövs därmed specifika insatser mot även denna typ av organisationer och grupper.

Ewa Larsson menar att alliansen inte prioriterat frågan om våldsbejakande extremism. Samtidigt lyfter hon betydelsen av att Mona Sahlin numera är nationell samordnare. Hon tycks glömma att det var alliansen som utsåg Sahlin till detta uppdrag.

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm ska ta fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism. Kan vi räkna med en tydlig strategi med skarpa förslag? Våra förhoppningar är dessvärre inte alltför höga, då repliken varken innehåller några nya förslag på åtgärder eller kommenterar våra förslag.

Hur ser de rödgrönrosa partierna på att inrätta ett länsgemensamt centrum som jobbar med avhopparverksamhet? Är det en bra idé att införa en hjälplinje dit man kan vända sig om en anhörig eller vän radikaliseras? Är ett samverkansorgan mellan skola, polis, socialtjänst, fritidsgårdar och säkerhetspolis en framkomlig väg?

Erik Slottner (KD) Gruppledare, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus
Caroline Szyber (KD) Riksdagsledamot, Stockholms stad​

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol