Ta upp könsstympning i mödravården

Gravid kvinna. Foto: Pixabay/Public domain

Stockholm den 25 juni 2014

Gravida kvinnor som kommer till mödravårdscentralen i Stockholm ska få frågan om de har genomgått kvinnlig könsstympning eller något annat ingrepp som kan äventyra deras eller deras barns liv vid en förlossning. Det föreslår Kristdemokraterna i Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De formulär som blivande mammor får fylla i om hälsa och livsstil innehåller redan i dag ingående frågor kring till exempel kring rökning, psykisk hälsa och ätstörningar. Det här handlar om att rädda liv. Det finns exempel på när kvinnlig könsstympning har orsakat stora komplikationer när barnet ska förlösas, säger Ella Bohlin (KD), toppkandidat till landstingsvalet i Stockholm.

Frågan ska enligt förslaget ställas till alla kvinnor som kommer till MVC. Kvinnlig könsstympning är ett allvarligt hälsoproblem för flickor och kvinnor på grund av de medicinska riskerna med ingreppet. Könsstympning medför både fysiska och känslomässiga komplikationer. Smärta, stress, infektioner och psykiska problem kan uppstå efter ingreppet. Dessutom blir kvinnans sexualliv ofta mycket smärtsamt och svårt.

Caroline Szyber (KD)– Kvinnlig könsstympning orskar ett enormt lidande som följer med hela livet. Det är mycket bra att vi har en sträng lagstiftning. Den har verkat opinionsbildande och ger uppmärksamhet åt frågan så att fler länder kan följa efter. Men eftersom kvinnor som bor i Sverige trots lagen omskärs behöver vi bättre rutiner för att komma åt detta allvarliga problem. Vi vill också att Socialstyrelsen ser över sina riktlinjer till mödrahälsovården så att det här införs i hela landet, säger Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot för Stockholms stad.

Fakta:
• Enligt Världsorganisationen WHO könsstympas tre miljoner flickor varje år, och att totalt 100 till 140 miljoner kvinnor i världen är könsstympade. Varje dag könsstympas 8 000 flickor någonstans i världen.
• Enligt svensk lag är könsstympning förbjudet sedan 1982. Sedan 1999 råder en hårdare lagstiftning mot könsstympning i Sverige. Det kan ge upp till fyra års fängelse.
• Personer kan dömas även om brottet har begåtts utomlands. Även förberedelse och underlåtenhet att avslöja könsstympning är straffbart.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk