Ta upp könsstympning i mödravården

Gravid kvinna. Foto: Pixabay/Public domain

Stockholm den 25 juni 2014

Gravida kvinnor som kommer till mödravårdscentralen i Stockholm ska få frågan om de har genomgått kvinnlig könsstympning eller något annat ingrepp som kan äventyra deras eller deras barns liv vid en förlossning. Det föreslår Kristdemokraterna i Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De formulär som blivande mammor får fylla i om hälsa och livsstil innehåller redan i dag ingående frågor kring till exempel kring rökning, psykisk hälsa och ätstörningar. Det här handlar om att rädda liv. Det finns exempel på när kvinnlig könsstympning har orsakat stora komplikationer när barnet ska förlösas, säger Ella Bohlin (KD), toppkandidat till landstingsvalet i Stockholm.

Frågan ska enligt förslaget ställas till alla kvinnor som kommer till MVC. Kvinnlig könsstympning är ett allvarligt hälsoproblem för flickor och kvinnor på grund av de medicinska riskerna med ingreppet. Könsstympning medför både fysiska och känslomässiga komplikationer. Smärta, stress, infektioner och psykiska problem kan uppstå efter ingreppet. Dessutom blir kvinnans sexualliv ofta mycket smärtsamt och svårt.

Caroline Szyber (KD)– Kvinnlig könsstympning orskar ett enormt lidande som följer med hela livet. Det är mycket bra att vi har en sträng lagstiftning. Den har verkat opinionsbildande och ger uppmärksamhet åt frågan så att fler länder kan följa efter. Men eftersom kvinnor som bor i Sverige trots lagen omskärs behöver vi bättre rutiner för att komma åt detta allvarliga problem. Vi vill också att Socialstyrelsen ser över sina riktlinjer till mödrahälsovården så att det här införs i hela landet, säger Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot för Stockholms stad.

Fakta:
• Enligt Världsorganisationen WHO könsstympas tre miljoner flickor varje år, och att totalt 100 till 140 miljoner kvinnor i världen är könsstympade. Varje dag könsstympas 8 000 flickor någonstans i världen.
• Enligt svensk lag är könsstympning förbjudet sedan 1982. Sedan 1999 råder en hårdare lagstiftning mot könsstympning i Sverige. Det kan ge upp till fyra års fängelse.
• Personer kan dömas även om brottet har begåtts utomlands. Även förberedelse och underlåtenhet att avslöja könsstympning är straffbart.

För mer information:
Simon Olsson

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde