Ta upp könsstympning i mödravården

Gravid kvinna. Foto: Pixabay/Public domain

Stockholm den 25 juni 2014

Gravida kvinnor som kommer till mödravårdscentralen i Stockholm ska få frågan om de har genomgått kvinnlig könsstympning eller något annat ingrepp som kan äventyra deras eller deras barns liv vid en förlossning. Det föreslår Kristdemokraterna i Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De formulär som blivande mammor får fylla i om hälsa och livsstil innehåller redan i dag ingående frågor kring till exempel kring rökning, psykisk hälsa och ätstörningar. Det här handlar om att rädda liv. Det finns exempel på när kvinnlig könsstympning har orsakat stora komplikationer när barnet ska förlösas, säger Ella Bohlin (KD), toppkandidat till landstingsvalet i Stockholm.

Frågan ska enligt förslaget ställas till alla kvinnor som kommer till MVC. Kvinnlig könsstympning är ett allvarligt hälsoproblem för flickor och kvinnor på grund av de medicinska riskerna med ingreppet. Könsstympning medför både fysiska och känslomässiga komplikationer. Smärta, stress, infektioner och psykiska problem kan uppstå efter ingreppet. Dessutom blir kvinnans sexualliv ofta mycket smärtsamt och svårt.

Caroline Szyber (KD)– Kvinnlig könsstympning orskar ett enormt lidande som följer med hela livet. Det är mycket bra att vi har en sträng lagstiftning. Den har verkat opinionsbildande och ger uppmärksamhet åt frågan så att fler länder kan följa efter. Men eftersom kvinnor som bor i Sverige trots lagen omskärs behöver vi bättre rutiner för att komma åt detta allvarliga problem. Vi vill också att Socialstyrelsen ser över sina riktlinjer till mödrahälsovården så att det här införs i hela landet, säger Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot för Stockholms stad.

Fakta:
• Enligt Världsorganisationen WHO könsstympas tre miljoner flickor varje år, och att totalt 100 till 140 miljoner kvinnor i världen är könsstympade. Varje dag könsstympas 8 000 flickor någonstans i världen.
• Enligt svensk lag är könsstympning förbjudet sedan 1982. Sedan 1999 råder en hårdare lagstiftning mot könsstympning i Sverige. Det kan ge upp till fyra års fängelse.
• Personer kan dömas även om brottet har begåtts utomlands. Även förberedelse och underlåtenhet att avslöja könsstympning är straffbart.

För mer information:
Simon Olsson

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren