Ta upp könsstympning i mödravården

Gravid kvinna. Foto: Pixabay/Public domain

Stockholm den 25 juni 2014

Gravida kvinnor som kommer till mödravårdscentralen i Stockholm ska få frågan om de har genomgått kvinnlig könsstympning eller något annat ingrepp som kan äventyra deras eller deras barns liv vid en förlossning. Det föreslår Kristdemokraterna i Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De formulär som blivande mammor får fylla i om hälsa och livsstil innehåller redan i dag ingående frågor kring till exempel kring rökning, psykisk hälsa och ätstörningar. Det här handlar om att rädda liv. Det finns exempel på när kvinnlig könsstympning har orsakat stora komplikationer när barnet ska förlösas, säger Ella Bohlin (KD), toppkandidat till landstingsvalet i Stockholm.

Frågan ska enligt förslaget ställas till alla kvinnor som kommer till MVC. Kvinnlig könsstympning är ett allvarligt hälsoproblem för flickor och kvinnor på grund av de medicinska riskerna med ingreppet. Könsstympning medför både fysiska och känslomässiga komplikationer. Smärta, stress, infektioner och psykiska problem kan uppstå efter ingreppet. Dessutom blir kvinnans sexualliv ofta mycket smärtsamt och svårt.

Caroline Szyber (KD)– Kvinnlig könsstympning orskar ett enormt lidande som följer med hela livet. Det är mycket bra att vi har en sträng lagstiftning. Den har verkat opinionsbildande och ger uppmärksamhet åt frågan så att fler länder kan följa efter. Men eftersom kvinnor som bor i Sverige trots lagen omskärs behöver vi bättre rutiner för att komma åt detta allvarliga problem. Vi vill också att Socialstyrelsen ser över sina riktlinjer till mödrahälsovården så att det här införs i hela landet, säger Caroline Szyber (KD), riksdagsledamot för Stockholms stad.

Fakta:
• Enligt Världsorganisationen WHO könsstympas tre miljoner flickor varje år, och att totalt 100 till 140 miljoner kvinnor i världen är könsstympade. Varje dag könsstympas 8 000 flickor någonstans i världen.
• Enligt svensk lag är könsstympning förbjudet sedan 1982. Sedan 1999 råder en hårdare lagstiftning mot könsstympning i Sverige. Det kan ge upp till fyra års fängelse.
• Personer kan dömas även om brottet har begåtts utomlands. Även förberedelse och underlåtenhet att avslöja könsstympning är straffbart.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4