Tacksamt många beredda att avstå från antibiotika

Antibiotikaresistens är idag ett stort folkhälsohot som jag tar på största alvar och ser som en patientsäkerhetsfråga. Det är därför glädjande att fyra av fem svenskar, enligt Vårdbarometern, är beredda att avstå från antibiotika när det är möjligt. Vi politiker har ett ansvar att se antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens som ett prioriterat folkhälsoarbete.

Vi kan garantera att riktlinjer för och behandling finns inom både inom primärvård och på sjukhus för hur och när förskrivning ska ske. Se till att odlingar tas innan det förskrivs och att fördröjning på att hämta ut recept kan införas.

Merparten av antibiotikan används som bekant inom primärvården, men det är i intensivvården problemen med resistens är allvarligast. Med en allt bättre tillgänglighet och därmed en högre andel förskrivare har behovet av antibiotikareglering ökat.

Genom ett utökat folkhälsoarbete måste samhället få människor att förstå att det är bra att avstå från antibiotika samt att egenvård och en extra sjukdag är ett väldigt bra sätt att undvika antibiotika. Det innebär förvisso att fler krav ställs på patienten men det är nödvändigt för att vi ska kunna ha kvar antibiotikan som ett vapen.

Stig Nyman (KD)
Äldre och forskningslandstingsråd

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik