Tävling ska ge fler ungdomsbostäder med låg hyra

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Pressmeddelande som Erik Slottner (KD) har skickat ut idag:

Tävling ska ge fler ungdomsbostäder med låg hyra

På torsdag fattar Stadsbyggnadsnämnden beslut om att utlysa en tävling för byggandet av 25 yteffektiva ungdomsbostäder med låga hyror. Det är ett resultat av ett uppdrag som finns med i budgeten för 2013.

− Jag ser detta som ett första steg i bygget av fler mindre yteffektiva lägenheter till rimliga hyror och som unga har råd att efterfråga. Stockholm behöver fler lägenheter av den typen. Bostadssituationen för unga är alarmerande och vi politiker måste ta fler och tydligare steg för att öka antalet ungdomsbostäder, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

− Det är ett litet projekt till att börja med men jag har stort hopp om att det inom kort ska följas av fler. Just själva tävlingsmomentet tror jag kommer hjälpa till att få fram kreativa lösningar. De bidrag som inte vinner men som ändå håller hög kvalitet hoppas jag ska kunna få markanvisning någon annanstans.

− I en bristmarknad som Stockholm kan vi aldrig fullt ut lita på att marknaden kommer se till att den här typen av bostäder byggs. Så länge bostadsbristen är så stor som den är i vår region måste politiken vara aktiv i att få fram mindre lägenheter med rimliga hyror. Jag är mycket entusiastisk till det beslut som vi ska fatta och ser detta som ett första steg, säger Erik Slottner (KD)

Markus Nyman

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4