Tävling ska ge fler ungdomsbostäder med låg hyra

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

Pressmeddelande som Erik Slottner (KD) har skickat ut idag:

Tävling ska ge fler ungdomsbostäder med låg hyra

På torsdag fattar Stadsbyggnadsnämnden beslut om att utlysa en tävling för byggandet av 25 yteffektiva ungdomsbostäder med låga hyror. Det är ett resultat av ett uppdrag som finns med i budgeten för 2013.

− Jag ser detta som ett första steg i bygget av fler mindre yteffektiva lägenheter till rimliga hyror och som unga har råd att efterfråga. Stockholm behöver fler lägenheter av den typen. Bostadssituationen för unga är alarmerande och vi politiker måste ta fler och tydligare steg för att öka antalet ungdomsbostäder, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

− Det är ett litet projekt till att börja med men jag har stort hopp om att det inom kort ska följas av fler. Just själva tävlingsmomentet tror jag kommer hjälpa till att få fram kreativa lösningar. De bidrag som inte vinner men som ändå håller hög kvalitet hoppas jag ska kunna få markanvisning någon annanstans.

− I en bristmarknad som Stockholm kan vi aldrig fullt ut lita på att marknaden kommer se till att den här typen av bostäder byggs. Så länge bostadsbristen är så stor som den är i vår region måste politiken vara aktiv i att få fram mindre lägenheter med rimliga hyror. Jag är mycket entusiastisk till det beslut som vi ska fatta och ser detta som ett första steg, säger Erik Slottner (KD)

Markus Nyman

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag