Taxi – en del av ett hållbart resande

Sedan årsskiftet gäller den nya kollektivtrafiklagen som ger kommersiella aktörer förbättrade möjligheter att utveckla kollektivtrafiken. Syftet med den nya lagen är att skapa mer kollektivtrafik och därigenom öka kollektivtrafikresandet. Jag välkomnar denna förändring som är en nödvändig del i strävan att öka utbudet av kollektivtrafik. Min förhoppning är att detta kan leda till ett nytänk i kollektivtrafikbranschen där den enskilda resenären sätts i centrum.

Som ett resultat av den nya lagstiftningen har Stockholms läns landsting inrättat en ny regional kollektivtrafikmyndighet, som varje år ska ta fram ett trafikförsörjningsprogram som ska garantera att de allt fler invånarna i Stockholms län får den kollektivtrafik som de behöver.

Att få fler resenärer att resa med kollektivtrafiken är viktigt för att möta den klimatutmaning som regionen står inför. När kollektivtrafikresandet ökar minskar trängseln på våra vägar. För inbitna privatbilister kan taxi vara ett viktigt komplement till kollektivtrafiken. Taxi kan möjliggöra för fler att helt avstå från att äga en egen bil eller att minska sin användning av den egna bilen. För människor med funktionsnedsättning som reser med färdtjänst är taxi en förutsättning för ett aktivt deltagande i samhällslivet. I Stockholms län finns det över 70 000 personer som är beroende av färdtjänst.

På samma sätt som det måste vara lätt för gång- och cykeltrafikanter att ta sig till kollektivtrafiken måste förutsättningar för taxi att angöra kollektivtrafikens knutpunkter förbättras. Om inte bytesmöjligheten mellan färdtjänsten och kollektivtrafiken förbättras kommer många människor som delar av sin resa skulle kunna resa med SL-trafiken inte kunna göra det.

När den regionala kollektivtrafikmyndigheten nu ska påbörjar arbetet med att ta fram ett nytt trafikförsörjningsprogram inför 2014, måste frågan om hur taxi- och färdtjänsttaxi ska kunna få smidigare angöringar invid kollektivtrafikens knutpunkter lyftas fram.

Om inte taxi och färdtjänst ses som ett av flera hållbara trafikslag kommer inte kollektivtrafiken att kunna nå sin fulla potential, tillgängligheten i regionen försämras och Stockholmsregionen riskerar att misslyckas med klimatutmaningen.

Karl Henriksson (KD)
Ordförande för Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen
Stockholms läns landsting


Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

Läs mer

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Läs mer

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Läs mer

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

Läs mer

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Läs mer

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands

Läs mer

Flygande bilar eller höghastighetståg? Podcast tar en titt in i framtiden

Hur transporterar vi oss i framtiden? Och vilken film skildrar bäst framtidens trafik? I det fjärde avsnittet av podcasten Trafik-Kalle tar Karl Hen

Läs mer

Ansträngt vid Danderyds sjukhus förlossningsvård

Förlossningsvården vid Danderyds sjukhus har ett stort tryck på sig, med en stor ansträngning för personalen. Barn- och äldrelandstingsrådet El

Läs mer

Barnen har flyttat in på Nya Karolinska

I söndags flyttade Astrid Lindgrens barnsjukhus in på Nya Karolinska Solna, och samma dag stängde barnakuten för att flytta över till det nybyggd

Läs mer

Inga barn har blivit hänvisade utomlands vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i år

Med anledning av Sveriges Radios inslag om barnintensivvården i Sverige vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting tydliggöra och nå ut

Läs mer

tai iwin