Taxi – en del av ett hållbart resande

Sedan årsskiftet gäller den nya kollektivtrafiklagen som ger kommersiella aktörer förbättrade möjligheter att utveckla kollektivtrafiken. Syftet med den nya lagen är att skapa mer kollektivtrafik och därigenom öka kollektivtrafikresandet. Jag välkomnar denna förändring som är en nödvändig del i strävan att öka utbudet av kollektivtrafik. Min förhoppning är att detta kan leda till ett nytänk i kollektivtrafikbranschen där den enskilda resenären sätts i centrum.

Som ett resultat av den nya lagstiftningen har Stockholms läns landsting inrättat en ny regional kollektivtrafikmyndighet, som varje år ska ta fram ett trafikförsörjningsprogram som ska garantera att de allt fler invånarna i Stockholms län får den kollektivtrafik som de behöver.

Att få fler resenärer att resa med kollektivtrafiken är viktigt för att möta den klimatutmaning som regionen står inför. När kollektivtrafikresandet ökar minskar trängseln på våra vägar. För inbitna privatbilister kan taxi vara ett viktigt komplement till kollektivtrafiken. Taxi kan möjliggöra för fler att helt avstå från att äga en egen bil eller att minska sin användning av den egna bilen. För människor med funktionsnedsättning som reser med färdtjänst är taxi en förutsättning för ett aktivt deltagande i samhällslivet. I Stockholms län finns det över 70 000 personer som är beroende av färdtjänst.

På samma sätt som det måste vara lätt för gång- och cykeltrafikanter att ta sig till kollektivtrafiken måste förutsättningar för taxi att angöra kollektivtrafikens knutpunkter förbättras. Om inte bytesmöjligheten mellan färdtjänsten och kollektivtrafiken förbättras kommer många människor som delar av sin resa skulle kunna resa med SL-trafiken inte kunna göra det.

När den regionala kollektivtrafikmyndigheten nu ska påbörjar arbetet med att ta fram ett nytt trafikförsörjningsprogram inför 2014, måste frågan om hur taxi- och färdtjänsttaxi ska kunna få smidigare angöringar invid kollektivtrafikens knutpunkter lyftas fram.

Om inte taxi och färdtjänst ses som ett av flera hållbara trafikslag kommer inte kollektivtrafiken att kunna nå sin fulla potential, tillgängligheten i regionen försämras och Stockholmsregionen riskerar att misslyckas med klimatutmaningen.

Karl Henriksson (KD)
Ordförande för Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen
Stockholms läns landsting

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde